• info@kadsa.ir
  • 09981680500

 رزومه کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران

مسکن بعنوان سر پناه انسانها همواره جزء نیازهای اولیه جامعه بشری است که پس از غذا و پوشاک ، سومین نیاز اصلی شهروندان را تشکیل می دهد و در جامعه امروز ما به عنوان یک کالای سرمایه ای نقش بسزائی در ایجاد امنیت اقتصادی برای شهروندان ایفا می نماید . از طرف دیگر ، ساخت مسکن با حجم بالای گردش مالی و با ایجاد اشتغال پایدار و ثبات امنیت اجتماعی و اقتصادی همواره جزء اولویتهای تصمیم گیری مسئولان و دولتمردان بوده است . به همین جهت سیاست انبوه سازی به عنوان یک سیاست محوری در کشور ، بعد از سپری شدن حدود دو دهه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بطور جدی مورد توجه قرار گرفت . بطور کلی جهت گیری هایی تا پایان برنامه پنج ساله اول در ذهن سیاست گذاران بخش وجود داشت ، غالباً معطوف به تأمین مسکن از طریق مصرف کننده نهایی بود و انبوه سازی یا حرفه ای سازی جایگاهی در مبانی سیاست گذاری بخش نداشت ، لکن آثار زیانبار برداشت های ناصحیح از انبوه ساز و فعالیت های انبوه سازی از جهات مختلف ، صاحب نظران و سیاست گذاران بخش را درخصوص گردش یکباره سیاست ها از انفرادی سازی به انبوه سازی به اجماع قطعی رساند که در واقع این رویکرد جدید یک انتخاب نبود بلکه ضرورت و الزامی اجتناب ناپذیر محسوب  می شود که نتایج و ثمرات توسعه آن در پاسخگویی به افزایش روز افزون نیازها و تقاضاهای آحاد مردم عزیز کشورمان مختصراً اینگونه قابل تفسیر می باشد:

  • تأثیر گذاری در کاهش قیمت تمام شده ساخت
  • کاهش مدت ساخت
  • بهبود کیفیت ساخت و امکان ارتقای استانداردها از طریق بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص وبهره مندی از فن آوری های روز
  • فراهم شدن امکان نوآوری و لزوم صنعتی سازی
  • استفاده بهینه از زیرساخت های شهری و افزایش میزان استفاده از ظرفیت های موجود شهرها
  • صرفه جویی در : انرژی - زمین شهری- کاربرد مصالح ساختمانی تجدید ناپذیر- تولید انبوه مسکن – افزایش مسکن ارزان تر و با کیفیت بهتر و ....

با توجه به موارد یاد شده ، یکی از دستاوردهای بسیار مهم برنامه سوم توسعه ، تشکیل انجمن های صنفی انبوه سازان مسکن در سراسر کشور بشمار می رود. این تشکل ها پیرو سیاست  مصوب برنامه مبنی بر "حمایت از بخش خصوصی در تولید مسکن"  ابتدا درتهران و سپس درطی فاصله زمانی محدود ، درتمامی استانها یکی پس از دیگری بصورت مستقل از یکدیگر تشکیل شده و پروانه فعالیت رسمی دریافت کرده اند که هم اکنون با درنظر گرفتن ظرفیت بسیار بالای خود در جهت اجرای طرحهای انبوه سازی ، بعنوان نهاد مدیریت متشکل تصمیم سازی و برنامه ریزی و بازوی اجرایی دولت در ارتباط با توسعه مسکن و انبوه سازی ایفای مسئولیت می نماید. متعاقب آن کانون سراسری انجمن های صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان نیز با هدف ایجاد هماهنگی بین انجمن های مذکور و پشتیبانی و پیگیری اهداف ملی آنان تأسیس و آغاز به کار نمود.

نگاهی مجمل به ساختار و اهداف کانون سراسری انجمن های صنفی و کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران

الف- مستندات قانونی و چگونگی تشکیل کانون

  • دراجرای ماده 131 قانون کار مصوب 1369 و آئین نامه ها و مقررات مربوط به آن و بمنظور هماهنگی در     فعالیت های انجمن های صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور و  هدایت و راهنمایی آنان در زمینه های مختلف و با هدف حفظ حقوق و دفاع از منافع قانونی اعضاء از طریق هماهنگ ساختن کوشش ها و فعالیت های انجمن های عضو و ایجاد زمینه های مطلوب برای همکاری ، تبادل نظر ، انتقال تجربیات و تجمیع امکانات و در نهایت به جهت اعتلای کمی و کیفی امر سازندگی و ارتقاء دانش فنی ، کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران تشکیل و در تاریخ 29/3/83 به شماره 509 در وزارت کار و امور اجتماعی بطور رسمی به ثبت رسید.
  • پس از انتخابات هیئت رئیسه کانون ، از بدو تأسیس تاکنون بطور معمول و بصورت مستمر هر دو هفته یکبار و غالباٌ برحسب ضرورت هر هفته جلسات مربوطه با حضور اعضاء هیئت مدیره ، بازرسین و اعضاء علی البدل برگزار گردیده که بمنظور برقراری تعامل بیشتر ، در برخی از جلسات از رؤسا یا دبیران انجمن های استانی نیز دعوت بعمل آمده است.
  • شایان ذکر است ، قبل از تشکیل کانون انبوه سازان ، حدود 40% اعضا انجمن های صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استانها بصورت سازندگان حقیقی فعالیت می نمودند و امروز انجمن های صنفی مذکور در 31 استان کشور با بیش از 6500 عضو حقیقی و حقوقی و صدها میلیارد سرمایه فعالیت              می نمایند که بیش از 80% آنها را اشخاص حقوقی تشکیل می دهند.
  • دررابطه با بیان تأثیر حضور این تشکل حرفه ای در افزایش تولید مسکن ، ذکر این نکته به تنهایی کافی است که سهم بخش خصوصی در امر تولید مسکن و کارهای عمرانی در کشور بنا به اذعان اکثر صاحبنظران بمیزان 97% می باشد که میزان مشارکت انبوه سازان را در سال 92 تا حدود 85% میتوان تلقی نمود.
  • البته حمایت های دولت بویژه وزارت راه و شهرسازی در ایجاد و هدایت این تشکل در دستیابی به توفیقات اجرایی خود بسیار سازنده و مؤثر بوده است که انشاا... با توسعه این حمایت ها ، مسائل و مشکلات اجرایی این صنف آبادگر با شتابی بیشتر حل و فصل گردد . بدیهی است با این ترتیب فراهم شدن زمینه رونق ساخت و ساز و سازندگی دربستری مطمئن بنوبه خود موجب جلب رضایت عامه و همچنین ایجاد اشتغال و فعال شدن صدها حرفه وابسته به صنعت ساختمان می گردد.

ب: اشاره کوتاه به اقدامات و دستاوردهای کانون

  •    همکاری مستمر به عنوان یک تشکل صنفی حرفه ای تأثیرگذار با مراجع ذیربط(مجلس شورای اسلامی،وزارت راه و شهرسازی،وزارت کشور،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و...)  از طریق تشکیل کمیته های کاری تا مرحله نهایی شدن و ابلاغ آئین نامه های مرتبط مانند :تشخیص صلاحیت و رتبه بندی ، قوانین و دستورالعمل های ساماندهی مسکن ،قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار،بیمه کارگران ساختمانی ،مالیات و ....
  •   تدوین و تنظیم مجوز رتبه بندی اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط و آئین نامه و الحاقیه مربوطه که حاصل و ثمره نشست های متعدد هیأت مدیره و اعضای کمیسیون تخصصی کانون با مقامات و مسئولین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن بوده است.
  •  
  •     انجام اقدامات لازم با هدف بالابردن توان اجرایی انبوه سازان که منجر به تبادل تفاهم نامه های متعدد با بانک های : مسکن – تجارت و صادرات و ...  در جهت اعطای تسهیلات به انبوه سازان ، بالابردن میزان سقف وام و تقلیل نرخ سود بانکی شده است . شایان ذکر است ، در پی این اقدامات، بسیاری ازانبوه سازان معرفی شده از سوی انجمن ها توانسته اند از تسهیلات اعطایی بهره مند شوند ، قابل ذکر است  هیأت مدیره کانون در ادامه کوشش های خود درپی افزایش سقف وام مسکن بدون سپرده و همچنین تقلیل نرخ سود بانکی در حد یک رقمی می باشد.
  •   پیگیری امور مربوط به تفاهم نامه های:  سازمان عمران و بهسازی ، سازمان ملی زمین و مسکن درخصوص تفاهم نامه با بانک های عامل ، طرح اعتماد ، طرح کوثر ، طرح غدیر و ....  
  •  مشارکت گسترده اعضا در ساخت بالغ بر 10000 واحد مسکونی در منطقه بم و ساخت بیش از 1000 واحد در منطقه زلزله زده زرند .
  •  پی گیری طرح جامع مسکن توسط کانون سراسری در مراجع مختلف بویژه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به تصریحات مندرج در قانون برنامه چهارم توسعه دائر بر تهیه و تصویب « طرح جامع مسکن » با محوریت 5 هدف و وظیفه که ازجمله آنها می توان از افزایش سهم انبوه سازی در امر ساخت و ساز به میزان 3 برابر عملکرد برنامه سوم و همچنین گسترش بازار سرمایه مسکن نام برد .
  •   تنظیم و ارائه طرح ابقای ماده 138 قانون برنامه سوم توسعه تا تصویب طرح جامع مسکن به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و انجام پیگیریهای مستمر جهت توجیه ضرورت تصویب آن . 
  •  مشاركت گسترده در طرح مسكن مهرو ساخت و ساز بيش از يك ميليون واحد مسكوني در قالب اين طرح در سراسر كشور.
  •    تشکیل کمیسیونهای تخصصی کانون بعنوان بازوهای اجرایی هیأت مدیره و برپایی جلسات مربوطه بصورت جداگانه یا مشترک جهت بررسي موضوعات و ارائه راهكارهاي تخصصي در زمينه هاي آموزش تحقيقات و فناوري ، سرمايه گذاري ، امور بين الملل و صدور خدمات فني و مهندسي، حقوقي و روابط عمومی وانتشارات.
  •    برپایی همایش های ادواری دربسیاری از انجمنهای استانی ، حضور گسترده در اکثر گردهمايي ها و نمایشگاههای تخصصی در داخل و بعضاً خارج از کشور.
  •      برپایی سمينارهاي تخصصي با حضور کلیه اعضا ، مسئولین سازمانها و نهادهای ذیربط دولتي و بخش خصوصي
  •    انعقاد تفاهم نامه فیمابین کانون سراسری انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن مهردر تاریخ 1 و 2 اسفند ماه سال 1387.
  •     تعامل با شهرداری و سازمان نوسازی تهران که در تاریخ 17/3/88 با موضوعیت حضور انبوه سازان در فرآیند بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده طی مراسمی مبادله تفاهم نامه در سالن اجتماعات سازمان نوسازی تهران با حضور جمعی از مسئولین و نمایندگان انجمنهای استانی انجام شد .
  •   تهیه و تنظیم آئین نامه پیشنهادی تشخیص صلاحیت انبوه سازان و ارائه به مبادی ذیربط و پیگیری و تلاش در تأیید نهایی آن با درنظر گرفتن شرایط انبوه سازان حقیقی و حقوقی.
  •      انعقادتفاهم نامه با بنياد تعاون ناجا درخصوص واگذاري 15 هزار واحد مسكوني به اعضاء بنياد دركل كشوردر 31 مرداد ماه سال 1389
  •    انعقاد تفاهم نامه همكاري علمي، آموزشي و پژوهشي با مركز تحقيقات مسكن و ساختمان بمنظور       بهره گيري از امكانات و توانايي هاي علمي و پژوهشي طرفين.
  •    بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان های اهر، هریس، ورزقان از توابع استان آذربایجان شرقی و ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی از سوی برخی از انجمن های عضو و در نهایت انعقاد تفاهم نامه بنیاد مسکن استان در راستای کمک به بازسازی مناطق زلزله زده استان.
  • حضور فعالانه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و ساخت و ساز در کشورهای همجوار و سایرکشورها در قالب مشارکت در پروژه و یا عقد تفاهم نامه های همکاری و پیگیری عضویت کانون و اعضاء آن در انجمن صارد کنندگان خدمات فنی و مهندسی و اتاق بازرگانی.
  • عضویت در CIB (انجمن بین المللی تحقیق و نوآوری در ساختمان و مسکن) با همکاری و مساعدت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی که اغلب آزمایشگاه های ملی و دانشگاه های پیشتاز در عرصه عمران و ساخت و ساز در سراسر دنیا اعضاء آن را شامل می شوند.

لازم به ذکر است از ابتدای تأسیس کانون سراسری تاکنون شش دوره انتخابات هیأت مدیره به فاصله هر سه سال یکبارو انتخابات بازرسین به فاصله هر سال یکبار برگزار گردیده است. ششمین دوره انتخابات هیأت مدیره درتاریخ 1401/03/03 همزمان با انتخابات بازرسین برگزار و اعضا جدید برای مدت سه سال و بازرسین برای مدت یک سال آتی منصوب گردیدند.

 

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟