• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

رکن چهارم صنعت ساخت و ساز: "تعاونگر انبوه ساز" قسمت اول

به گزارش مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران «کادسا»، در تمامی کشورها و دولت های مختلف یکی از مهمترین مسائل اجتماعی که معیشت جوامع را تحت تاثیر بسیار قرار میدهد حل و فصل موضوع مسکن است. طی سالیان اخیر مدل های مختلفی برای برطرف نمودن این نیاز اساسی مطرح گردیده که بعضا نیز با اقبال و موفقیت همراه بوده است.
در گفتگو با جناب آقای دکتر بهرام فروهی یکی از انبوه سازان و متخصصین مجرب در حوزه صنعت مسکن و ساختمان  بسته ی خبری "رکن چهارم" در صنعت ساخت و ساز مسکن و ساختمان را تدوین نموده ایم که به صورت هفتگی به بررسی ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت. 
در قسمت اول این بسته خبری ایشان بیان داشتند که در مباحث توانمندسازی های تعاونی مسکن با مطالعاتی که روی ارتقاء توانمندی انبوه‌سازان داشته ام به یک الگوی متفاوتی رسیدم که رکن چهارم ساخت و ساز بنام  "  تعاونگر انبوه ساز " نام میگیرد.
ایشان روند مسکن سازی کنونی را در ذیل سه بخش عمده بخش دولتی ، بخش خصوصی و بخش تعاونی تعریف نمودند که با توجه به آن در تعریف بخش دولتی ، طرح هایی چون مسکن مهر، مسکن اجتماعی، مسکن نهضت ملی و غیره را داریم و از سوی دیگر در بخش خصوصی  انبوه سازان و سازندگان غیر حرفه ای در قالب ساختمان سازان  فصلی را شاهد هستیم و در نهایت بخش سوم مجموعه های پروژه های تعاونی ساز هست که بخش قابل توجهی از ساخت و ساز کشور را عهده دار هستند.
به گفته ایشان با کنارگذاشتن بخش دولتی که چون منابع و تسهیلات و اینگونه موارد در آن در قالب طرح های ویژه مطرح و معمولا عمر کوتاهی داشته و با تغییر دولت ها ساختار این طرح ها اساسا تغییر می‌کند و بواسطه عدم مطالعات جامع و مستمر معمولا اثربخشی محدودی در تامین تیاز مسکن شهروندان دارد..
از آنسو در بخش خصوصی با ورود سرمایه گذاران غیر حرفه ای در شرایط رونق بازار  یک سرمایه پر رونق وارد چرخه بازار ساخت و ساز  میشود و این سرمایه موجب تنوع ساختمانی سازی و عرضه زیادتر از تقاضا میشود و در نهایت باعث یک رکود پس از رونق می گردد. بخش انبوه سازی نیز که حرفه¬ای گری در آن زیاد است ولی چون منابع محدود است امکان تعریف پروژه های کلان چندان میسر نیست  و از آنسو انتظارات سازندگان از میزان سرمایه گذاری که انجام میدهند و برداشتی که در ۴ سال دارند معمولاً محقق نمی شود و برای تحصیل سود سرمایه گذاری ، انتظار دوره رونق موجب تاخیر یا توقف چرخه ساخت و عدم استمرار سرمایه گذاری در دوره های متوالی می گردد.
در بخش تعاونی های مسکن که معمولا مستمر وو پر رونق است ، خرده سرمایه هایی که از اعضا جمع می گردد در قالب یک برنامه ساخت وساز کلان تعریف می شود و نقطه قوت آن وجود سرمایه مستمر از محل اقساط ساخت و وجود مشتری موثر  اعضاء تعاونی مسکن  می باشد. از سوی دیگر نقطه ضعف این بخش،  قوانین حاکم بر تعاونی ها است که مربوط به چند دهه گذشته است و کمتر به روز شده است و همچنین ضعف مدیریت در بخش تعاونی است که افراد غیرحرفه‌ای سکان پروژه های عظیم را بر عهده میگیرند، این امر  باعث میشود معمولاً پروژه را علیرغم داشتن منابع مالی کافی و زمینه‌های مستعد و مناسب متاسفانه از قسمت طراحی تا قسمت پایان کار دارای نقاط ضعف  عدیده گردد و برند پروژه های تعاونی ساز جایگاه معتبری در بازار ساختمان نداشته باشد. 
فروهی افزود در ترکیب پیشنهادی رکن چهارم، انبوه سازی که تجربه دارد، حرفه ای گری میداند،  قوانین را می شناسد و تیم و تجهیزات کافی دارد کارهای مدیریت ساخت و ساز را  انجام داده و کارهای تامین سرمایه و جذب منابع  مشتری که همان اعضای تعاونی میباشند و از طریق تعاونی‌ها سازماندهی می گردند عهده دار میگردند. ترکیب کنسرسیومی این انبوه ساز و این تعاونی مسکن باعث می‌شود که کیفیت ساخت بسیار بالا رود و از طرفی قیمت تمام شده پایین آید. مزیت های انبوه ساز که تجربه و مهارت است و مزیت تعاونی که عضو موثر و سرمایه است در یک رکن چهارم به عنوان تعاونی انبوه ساز می تواند معادلات ساخت و ساز کشور را تغییر دهد.
همچنین ایشان متذکر شدند که کتابی در این خصوص بنام "توانمند سازی تعاونی های مسکن" نوشته شده و در آن توضیحاتی از جمله اینکه تعاونی هایی که میتوانند شاخص های مشارکت با انبوه ساز را داشته باشند باید چگونه سر و سامان بگیرند و انضباط سازمانی در آنها پیاده شود و از آن طرف انبوه سازان چگونه باید بتوانند قراردادهای مشارکتی منعقد کنند که علاوه بر سود حاصل از سرمایه گذاری خرد یا. کلان خود ،  حقوق خود به عنوان سازنده پروژه نیز تضمین گردد و در صورتی که تعاونی های مسکن نتوانستند منابع را به موقع واریز کنند انبوه‌سازان بتوانند از مکانیزم های اجرایی برای تامین منابع از حوزه های دیگر و جبران خسارت خودشان بهره‌برداری کند آورده شده است که این داستان بسیار مفصل است و در جلسه های بعد در مورد آن صحبت خواهد شد.

جهت پیگیری جدیدترین بسته های خبری مرکز فناوری اطلاعات کانون سراسری انبوه سازان ایران به وبسایت مرکز به نشانی https:/kadsa.ir مراجعه نمایید.
 

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟