• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

تاکید بر ساماندهی و نظارت بر نمای ساختمان‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، محمدطیب صحرایی بعد از ظهر یکشنبه در نشست شورای مسکن استان کرمانشاه که با حضور مدیران عضو برگزار شد، اظهار کرد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر کرمانشاه وجود دارد و اگر این بافت با یک طراحی مناسب بازآفرینی شود، می‌تواند بسترساز شکل گیری یک اتفاق خوب و تشکیل یک محدوده زیبا و گردشگری شود.

وی افزود: اگر روند ساخت و ساز در این بافت طبق روال فعلی و بدون ضابطه دنبال شود همین معدود بناهای با هویت در بافت فعلی هم از دست خواهند رفت.

استاندار کرمانشاه موضوع پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در طرح نهضت ملی مسکن و بافت شهری را تنها محدود به نمای ساختمان‌ها ندانست و گفت: این پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی باید برگرفته از پیشینه و ویژگی‌های دینی، فرهنگی، سنتی و تاریخی شهر کرمانشاه باشد و تک بعدی نباشد و همه جوانب را در نظر بگیرد.

صحرایی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر هیچ نظم بصری، هماهنگی و نقطه اشتراک خاصی میان بناها و مجموعه‌های مسکونی شهر کرمانشاه به چشم نمی‌خورد و این وضعیت بسیار تأسف بار است.

وی خاطرنشان کرد: معماری هر شهری باید نمایانگر هویت دینی و فرهنگی و تاریخی مردمان آن دیار باشد.

استاندار کرمانشاه گفت: متأسفانه در بخش‌هایی از شهر، مسجد وجود ندارد و در شهری که مردمانش مسلمان هستند این موضوع زیبنده نیست و یا برخی محلات مدرسه ندارند و برای مردم گرفتاری‌های بسیاری ایجاد شده است.

صحرایی تاکید کرد: مکان‌های فرهنگی، تفریحی، آموزشی و مذهبی باید متناسب با استانداردهای شهری جانمایی شوند و سپس برای احداث آنها اقدام شود.

وی بر ضرورت تعریف مشوق‌های معنادار برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و دیگر مجموعه‌های سطح شهر تاکید کرد و گفت: اگر این تشویق‌ها و معافیت‌های مالیاتی دارای جامعیت لازم باشد می‌تواند بر اصلاح روندهای مخرب در ساخت و سازهای شهری اثر گذار باشد و به تدریج با اقبال عمومی روبرو شود.

صحرایی تاکید کرد: فرهنگ سازی، آموزش، اغنا سازی و تعریف مشوق‌های معنادار می‌تواند بسیار اثرگذارتر از جریمه‌های مالی باشد.

وی همچنین عنوان کرد: ساخت نماهای شیشه‌ای و سنگی در مناطق زلزله خیز بسیار خطر آفرین است و باید برای توقف این روند، فرهنگ سازی شود و ضوابط قانونی خاصی را برای آن وضع شود.

استاندار کرمانشاه گفت: نمای ساختمان‌های دولتی نباید برای مردم خطرآفرین باشد و شهرداری و راه و شهرداری باید با جدیت این ضوابط را در مورد ساختمان‌های دولتی اعمال کنند.

وی در ادامه از تصویب طرح شهرک خبرنگاران خبر داد و بیان کرد: دوستان خبرنگار در جلسات مختلف خواهان بهره مند شدن از طرح نهضت ملی مسکن بودند که این مطالبه بحق با موافقت مواجه شد.

صحرایی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های مجموعه راه و شهرسازی این وعده محقق شده و در فاز اول ۶ هکتار برای این کار مشخص شده که در ادامه قابل توسعه است.

وی در مورد نامگذاری این شهرک، گفت: رهبر معظم انقلاب از شهید مرتضی آوینی به عنوان سید شهیدان اهل قلم یاد کرده‌اند و به همین سبب این نام مبارک بر شهرک خبرنگاران نهاده شده است.

در ادامه این نشست گزارش پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی در طرح نهضت ملی مسکن و سطح شهر توسط اداره راه و شهرسازی ارائه شد.

همچنین گزارشی از طرح‌های مصوب پروژه‌های نهضت ملی مسکن، طرح تأمین زمین پروژه‌های نهضت ملی مسکن روستایی و پیگیری پروژه‌های مشکل دار ارائه شد.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟