• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

اما و اگرهای اجرای طرح ملی مسکن در مازندران

خبرگزاری فارس استان مازندران-سرویس اقتصادی|بحران مسکن در مازندران، معضلی که از سال‌ها و دهه‌های گذشته دامن‌گیر استان مازندران شده و اجرای ضعیف طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی طی دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در مازندران به شدت این بحران افزوده است.

کمبود زمین مسکونی در این استان به دلیل اقلیم و شرایط خاص آب و هوایی که دارد، همچنین نبود عزم و اراده کافی از سوی مجریان طرح، موجب شده مازندران در اجرای طرح مسکن مهر از استان‌های دیگر عقب بماند و متاسفانه پس از گذشت یک و نیم دهه هنوز مسکن مهر شهرهایی چون ساری تکمیل نشده باشد.

از طرفی عدم استمرار مسکن مهر یا طرح‌هایی مشابه در دولت روحانی و مسکوت گذاشتن آن، موجب شده اوضاع مسکن در مازندران با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش ساخت و ساز شهروندان، رو به افول نهد و دشواری‌های این حوزه بیشتر شود.

انتخابات ۱۴۰۰ و شعار رئیسی مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، بارقه امیدی برای بسیاری از مردم مازندران و سایر نقاط کشور به ویژه اقشار ضعیف و موجب شد بسیاری از آن‌ها آرای خود را در سبد وی بریزند تا شاید از این راه بتوانند به آرزوی خانه‌دار شدن خود دست یابند.

* ۲ سال طلایی برای جبران عقب‌ماندگی در ساخت مسکن

اما فراهم نبودن زیرساخت‌ها، افزایش چند برابری هزینه ساخت مسکن از قبیل زمین، مصالح و لوازم ساختمانی، کمبود اعتبارات دولت بر اثر تشدید تحریم‌ها و مواردی از این دست، موجب شد تا تحقق وعده دولت به تعویق افتد.

با این حال، دولت سیزدهم مصمم است با فراهم کردن زیرساخت‌ها و جبران کاستی‌های موجود، طرح ملی مسکن را طی دو سال پیش‌رو با کار جهادی و انقلابی دنبال کند و به نتایج و عملکرد قابل قبولی برسد.

بر اساس آمارهای اعلام شده متولیان امر در مازندران، مقرر شد در طول چهار سال دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی و مدیریت احداث ساخت ۱۵۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان یعنی سالانه ۳۶ هزار واحد انجام شود.

*عقب‌ماندگی مازندران در ساخت مسکن ملی

دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران حدودا یکماه قبل در سی‌ودومین جلسه شورای مسکن مازندران با اعلام این خبر، اظهار کرد: اگرچه در بخش مسکن حمایتی و بافت‌های فرسوده تا حدودی عقب هستیم، اما در خودمالکی و مسکن روستایی فعالیت خوبی داریم؛ تعهدات طرح نهضت ملی مسکن مازندران در بخش خودمالکی ۶۰ هزار واحد و در مجموع عملیات ساخت حدود ۲۳ درصد از تعهدات مسکن ملی در استان شروع شده است.

وی افزود: طبق برنامه ۱۸ هزار واحد مسکن ملی در دهه فجر در استان  افتتاح و عملیات ساخت مسکن در سه شهرک واقع در کرفون جویبار، گلوگاه و بهشهر آغاز می‌شود.

اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، نشان می‌دهد که طرح ملی مسکن در استان بنا به دلایلی که در سطور بالاتر ذکر شد از آمار سالانه خود عقب است و به صورت لاک‌پشتی در حال اجراست. موضوعی که موجب نگرانی استاندار مازندران بوده و در جلسات مختلف، علنا آن را بازگو کرده و خواستار همکاری و تعامل جدی همه دستگاه‌های مرتبط جهت تسریع در انجام طرح ملی مسکن است.

*مهلت ۱۵ روزه برای تعیین زمین

سیدمحمود حسینی‌پور اخیرا در سی و سومین جلسه شورای تامین مسکن به فرمانداران شهرستان‌ها مأموریت داد با کمک دیگر دستگاه‌ها ظرف ۱۵ روز آینده زمین‌های ساخت مسکن را تعیین و تکلیف کنند.

وی همچنین همه مدیران را مکلف کرد تا فعالیت‌های خود در حوزه مسکن را به صورت روزانه در سامانه داشبورد مدیریتی حوزه نهضت مسکن ثبت کنند.

*پیشرفت ۱۰ درصدی نهضت مسکن ملی در مازندران

استاندار مازندران، تامین زمین را مهم‌ترین مشکل در کند شدن اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان مازندران در نقاط شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: البته تلاش‌های زیادی برای تحقق این موضوع صورت گرفت اما به نتیجه مناسب نرسیدیم و از ۱۸ شهرستان تاکنون در تامین زمین برای ساخت نهضت مسکن ملی حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشتند که این رقم، قابل قبول نیست.

باید منتظر ماند و دید دستورهای استاندار مازندران پیرامون طرح ملی مسکن در استان تا چه مقدار پاسخگو است و آیا این استان می‌تواند در دولت سیزدهم، طلسم دولت‌های قبل را بشکند و در اجرای طرح مسکن به حد نصاب خود برسد.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟