• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

شتاب‌بخشی طرح نهضت ملی مسکن در همدان

به گزارش ایرنا، قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ساخته و تحویل متقاضیان شود که سهم استان همدان ۱۳۰ هزار واحد در این طرح است که ساخت مسکن روستایی و بازآفرینی شهری نیز به این تعداد اضافه شده است.

در استان همدان حدود ۱۰۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که ۹۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته و تایید نهایی شدند و با توجه به اقداماتی که به ویژه در بحث تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده، روند اجرای این طرح در استان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در این باره گفت: در این استان ظرفیتی که در شاخه روستایی نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده احداث ۱۴ هزار واحد و در خصوص طرح بازآفرینی مسکن نیز احداث ۱۴ هزار واحد پیش بینی شده است و مابقی ظرفیت در بحث ساخت نهضت ملی مسکن و خودمالکی است.

مسعود رضایی افزود: زمین مورد نیاز این طرح در همه شهرهای استان تامین شده و فقط در شهر همدان ۱۳ هزار واحد در دست احداث است که برخی از آنها از جمله پروژه های شهرک بهشتی با سرعت بالا در حال اجرا و در آستانه تکمیل شدن قرار دارد.

وی گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اتفاقات خوبی رخ‌ داده و از تعداد ۵۰ هزار و ۵۹۴ ثبت ‌نامی، ۱۳ هزار و ۹۰۴ نفر تایید نهایی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به همکاری و تعامل استاندار و اعضای شورای مسکن اظهار کرد: اقدامات بنیاد مسکن در سه قالب بنیادساخت، گروه‌های ساخت و مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۳۲ هزار و ۳۷۴ واحد در استان در دست اقدام است.

رضایی افزود: ۱۲ هزار و ۷۹۷ واحد به صورت بنیاد ساخت، حدود پنج هزار و ۳۳ واحد به صورت گروه های ساخت ۲ نفره تا ۶ نفره در ۲۵ شهر و ۱۴ هزار و ۵۴۴ واحد در قالب مسکن روستایی است.

وی عنوان کرد: استان همدان با وجود مشکلات و عقب ماندگی ها، با همکاری و وفاق بین استان و راهبری استاندار مشکلی در تامین زمین ندارد و زمین در ۲۵ شهر تامین شده چهار شهر دیگر نیز در مرحله طراحی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه در پروژه‌های بنیادساخت ۲ پروژه صددرصد تکمیل شده‌اند گفت: پروژه ۶۰ واحدی سرکان که افتتاح شد و مجموعه ۲۰۰ واحدی شهرک بهشتی صددرصد تکمیل شده است و پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک بهشتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد به سرعت در حال تکمیل است و از زمان بندی جلوتر هستیم.

شتاب‌بخشی طرح نهضت ملی مسکن در همدان

عملیات اجرایی هزار و ۴۷۰ واحد کوی پرواز بزودی آغاز می شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز ۲۷ خرداد کلنگ زنی شد و امروز در مرحله اجرای ستون های ششم هستیم.

رضایی گفت: کل سایت این پروژه زیر بار رفته است، پی کنی تمام واحدها انجام شده و نقشه هفت هزار واحد تایید شده، سه هزار و ۵۰۰ واحد نیز در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد و چهار هزار واحد دیگر نیز در حال دریافت مجوزهای لازم است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های خدمات رسان در طراحی کوی پرواز مشارکت کرده‌اند ادامه داد: برای نخستین بار در استان اجرای شبکه برق‌رسانی این طرح به صورت زمینی طراحی شده است که نمای شهرک را زیبا می‌کند.

رضایی ادامه داد: شرکت‌های خدمات رسان همچون آب، گاز، برق و مخابرات نیز مشارکت خوبی برای ساخت این شهرک داشته‌اند و برای سایر فضاها، اراضی به دستگاه‌ها معرفی شده و برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: ساختمان یک صنعت پیشران محسوب می‌شود و این پروژه برای نزدیک به یک هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد و بسیاری از صنایع را در استان پویا کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه مصالح مورد نیاز این طرح از تولیدکنندگان استان تامین می‌شود، گفت: ما نماینده مردم هستیم و در کنار صرفه جویی، از مصالحی که استاندارد نظام مهندسی را رعایت کنند استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: امکان خرید و فروش امتیاز این واحدها وجود ندارد و زمین آن به صورت ۹۹ ساله به مردم واگذار می شود.

شتاب‌بخشی طرح نهضت ملی مسکن در همدان

رضایی افزود: از شروط کار پیمانکاران این است که از اتباع خارجی در اجرای این پروژه استفاده نشود.

وی ادامه داد: پروژه ۵۰۲ واحدی ملایر نیز شرایط خوبی دارد، در مرحله سقف دوم است و کار با شدت و قدرت تمام پیش می رود.

رضایی تصریح کرد: پروژه ۳۶۵ واحدی شهر نهاوند ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکل فنی آن با پیگیری‌ها و اصلاحات به‌عمل‌آمده رفع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان به پروژه ۱۲۰ واحدی بهار اشاره کرد و افزود: صدور پروانه این واحدها انجام و تحویل شده، کار اجرایی آن هم آغاز شده و با نظم قابل قبولی درحال پیشرفت است.

رضایی اظهار کرد: پروژه های گروه ساخت در اسدآباد، ملحمدره، آجین و پالیز نیز درحال انجام است، زمین آنها تامین شده و در مرحله صدور پروانه قرار دارد.

وی ادامه داد: لالجین نیز تعداد ۴۱۲ متقاضی دارد که این تعداد چشمگیر است و با مساعدت استاندار در تامین زمین، در مرحله گروه بندی قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: در شهر تویسرکان پروژه ۱۴۴ واحدی و ۲۲ واحدی در مرحله نما و نازک کاری است.

رضایی تصریح کرد: فرآیند کار ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی در کشور روال خاص خود را دارد و بر اساس هدفگذاری صورت گرفته و تلاش داریم واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در طول ۲ سال ساخته شود.

وی تاکید کرد: استاندار همدان دغدغه اجرای پرسرعت طرح نهضت ملی مسکن را دارد و با حسن توجه وی زمین مورد نیاز این طرح که متعلق به استانداری بود در اختیار طرح قرار گذاشته شد.

وی تاکید کرد: استاندار همدان دغدغه اجرای پرسرعت طرح نهضت ملی مسکن را دارد و با حسن توجه وی زمین مورد نیاز این طرح که متعلق به استانداری بود در اختیار طرح قرار گذاشته شد.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن به خاطر داشتن معارض برای اراضی ۶۸۰ هکتاری منطقه شورین، در همدان با تاخیر آغاز شد اما در طول ۶ ماه گذشته سرعت کار بسیار پر شتاب بوده است.

وی اظهار کرد: اعتبارات نهضت ملی مسکن از ۲ بخش تامین می شود که شامل آورده متقاضیان و تسهیلات دولت می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه این تسهیلات ۲۰ ساله و با سود بانکی ۱۸ درصد است افزود: مبلغ تسهیلات پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و زمین آن به طور رایگان از سوی دولت به مردم واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های پروانه ساخت، اداری و نظام مهندسی این پروژه با تخفیفات اعمال شده است اظهار کرد: تلاش داریم در کنار حفظ کیفیت و رعایت مقررات ملی ساختمان، در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: خط قرمز ما برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، رعایت مباحث فنی، مقررات ملی ساختمان است.

رضایی با اشاره به اینکه تا به امروز بیشتر متقاضیان همکاری لازم را برای واریز مبالغ درخواستی داشتندافزود: دستگاه‌های حمایتی نیز کمک‌های بلاعوض برای افراد زیرپوشش خود را به حساب واریز کرده اند.

وی اظهار کرد: پایش صلاحیت متقاضیان برای بهره‌مندی از امتیاز این طرح بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی است و با توجه به شرایط متقاضیان سهمیه واگذاری واحدها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تاکید کرد: بر اساس قانون، ۱۰ درصد مجموعه سازی‌ها به افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی اختصاص داده می‌شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز گفت: مجموعه مساحت پروژه شهرک پرواز با کاربری مسکونی و تجاری ۱۲۵ هکتار است که در آن هشت منطقه شهری در قالب ۶۴ بلوک و ۶۴۰ زیر بلوک است.

آرش پناهی افزود: ارتفاع ساختمان‌های این طرح حداقل ۴.۵ و حداکثر ۵.۵ طبقه و برای واحدهای مسکونی انباری، بالکن و پارکینگ بدون مزاحم طراحی شده است.

وی با بیان اینکه مساحت کل پروژه یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع است افزود: عملیات اجرایی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز و مرحله اسکلت و زیربنا در حال انجام است.

پناهی اظهار کرد: همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه در نظر گرفته شده و راه و شهرسازی در حال واگذاری اراضی به دستگاه‌های متولی است.

شتاب‌بخشی طرح نهضت ملی مسکن در همدان

ساخت مسکن در جورقان نیازمند شتاب‌ است

فرماندار همدان نیز با اشاره به اینکه بعضی از اراضی نهضت ملی مسکن جورقان در تصرف کشاورزان و در پلاک دیگری واقع شده است که نیاز به پیگیری اداره کل ثبت اسناد دارد، ابراز امیدواری کرد که پروژه جورقان (به‌ویژه در تامین زمین) با پیشرفت همراه باشد.

مسلم مخفی اظهار کرد: سرعت پروژه کوی پرواز و ۶۹۰ واحدی شهرک بهشتی مطلوب گزارش شده است و ۱۰ هکتار زمین نیز در قهاوند برای طرح جوانی جمعیت درنظر گرفته شده است.

واحدهای مسکونی ملایر در موعد مقرر تحویل می شود

فرماندار ویژه ملایر گفت: طرح نهضت ملی مسکن در ملایر مشکل تامین زمین ندارد و در یکماه آینده با حضور استاندار جشن تامین زمین و شروع کار نهضت ملی مسکن برپا می شود.

سلمان اسماعیلی افزود: در چهار شهر زیر ۲۵ هزار نفر ازندریان، سامن، جوکار و زنگنه زمین به شکل قطعی تامین شده است، در سه تا از این شهرها مراحل قانونی سپری و ثبت نام ها قطعی شده است و در سامن منتظر فراخوان بانک در هفته‌ آینده‌ هستیم.

وی ادامه داد: در ملایر نیز امکان‌سنجی و طرح جامع انجام و در سازمان ملی مسکن در پیش‌کمیسیون‌ها تصویب شده است، طرح تفصیلی و طرح تفکیکی نیز توسط مشاور درحال آماده‌سازی بوده و مشکلی وجود ندارد.

فرماندار ویژه ملایر افزود: جانمایی شهرک های امید و ایمان ملایر با ظرفیت ۶۰ هزار واحد مصوب و مقدمات کار فراهم شده که ظرفیت ۱۰ ساله ملایر تامین می شود.

نیازمند الحاق زمین در نهاوند برای طرح جوانی جمعیت

فرماندار شهرستان نهاوند نیز گفت: در شهرک شهیدحیدری پس از وقفه چندماهه کار درحال انجام است.

ضرغام احمدوند اظهار کرد: مشکل ما الحاق زمین برای آغاز طرح جوانی جمعیت است که امیدوارم همکاری لازم از سوی اداره‌ کل راه و شهرسازی صورت گیرد زیرا این بخش متقاضی دارد.

ثبت‌نام هزار و ۲۰۰ متقاضی در شهرستان درگزین

فرماندار شهرستان درگزین نیز با اشاره به اینکه مسکن ملی در ۲ شهر کرفس و قروه درگزین ساخته می شود افزود: ۱۵۵ نفر در شهر کرفس حایز شرایط بودند که زمین های منابع طبیعی در نظر گرفته شد و با قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

کمیل خواستان افزود: در شهر کرفس هزار و ۲۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که در کل کشور بی‌سابقه بود.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در بخش طرح جوانی جمعیت ثبت‌نامی‌های جدید را پوشش دهیم، با کشاورزان برای ۲۶ هکتار توافق کردیم و پس از احراز واجدان شرایط نتیجه اعلام خواهد شد.

فرماندار شهرستان درگزین افزود: ساخت خانه‌های تک‌واحدی ویلایی در کرفس پیش بینی شده که بر همین اساس ۵۵ هکتار دیگر زمین های روبروی شهرک سیمان افزوده شد، توافقات اولیه انجام شده و در مرحله انتقال سند و واگذاری است.

خواستان گفت: ۷۴ واحد مسکن مهر شهر قروه در چد روز آینده تعیین تکلیف و واگذار می شود.

تاکید استاندار همدان بر ضرورت شتاب بخشی به طرح نهضت ملی مسکن

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت سرعت بخشی بیشتر با افزایش تعداد اکیپ های اجرایی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: این طرح در استان همدان با سرعت و کیفیت مطلوبی در حال تکمیل شدن است و صدور پروانه‌های ساختمانی باید از سوی شهرداری سرعت بیشتری بگیرد.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای استان همدان تامین شده و اقدامات ثبتی و تجمیع اسناد و تفکیک قطعات در طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان کبودرآهنگ به دلیل اینکه اراضی طرح نهضت ملی مسکن متعلق به اداره کل اوقاف بود متقاضی باید مبلغ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه زمین را پرداخت می کرد اما براساس توافق با اداره کل اوقاف این مبلغ را دولت متقبل شد و از متقاضیان این واحدها این هزینه دریافت نمی شود و برهمین اساس با تامین مالی و معرفی متقاضیان به زودی واحدها تحویل آنها می شود و متقاضیان می توانند با دریافت تسهیلات این واحدها را تکمیل کنند.

شتاب واگذاری تسهیلات ساخت مسکن در استان همدان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: میزان واگذاری تسهیلات ساخت مسکن از نظر تعداد و حجم در استان همدان رو به رشد است و با تسهیل گری صورت گرفته از سوی بانک‌ها پرداخت وام به متقاضیان این حوزه شتاب گرفته است.

امیررضا یوسفیان افزود: متناسب با برنامه ریزی صورت گرفته شعب بانک‌های معین استان موظف هستند نسبت به واگذاری وام ساخت مسکن تسهیل‌گری کنند.

وی با اشاره به اینکه واگذاری به موقع تسهیلات نقش موثری در ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن دارد، اظهار داشت: بانک ها باید سهمیه تعیین شده برای واگذاری تسهیلات مسکن در سی و دومین شورای مسکن استان را رعایت و بر اساس این سهمیه تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.

یوسفیان اظهار کرد: بانک های معین مکلف هستند با هماهنگی دفاتر مرکزی، سهمیه تسهیلات مسکن در بخش‌های بازآفرینی، روستایی، خودمالکی و طرح نهضت ملی مسکن را به موقع برای استان جذب کنند.

وی بیان کرد: انجام تکالیف واگذار شده به بانک ها پیشرفت قابل توجهی داشته و نسبت به سال گذشته به رشد ۴۸ درصدی رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: سهم هر بانک برای واگذاری تسهیلات مسکن مشخص است و اعتبارات متناسب با این سهمیه جذب می شود.

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ استان همدان پس از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان و قم در رده ششم پر تراکم‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

بر اساس این آمار، شهر همدان با تراکم ۱۱۴ نفر در هکتار، یکی از پر تراکم‌ترین شهرهای کشور است؛ در حالی که این عدد برای شهرهای یزد ۱۴ و زنجان ۱۹ نفر در هکتار ثبت شده است.

استان همدان با وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده است.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟