• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

متقاضیان مسکن کوی شهید سلیمانی اراک، کی صاحب‌خانه می‌شوند؟

به گزارش ایرنا، تامین مسکن به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای شهروندان همواره از اولویت‌ها و دغدغه‌های مسئولان در مقاطع مختلف بوده است و در هر دوره طرح و برنامه‌ای برای تامین این نیاز ضروری اجرایی شده است.

دولت سیزدهم با نهضت ملی مسکن به عنوان مردمی‌ترین طرح‌ خود بارقه امیدی را در بین جوانان و اقشار فاقد مسکن ایجاد کرد و این طرح در استان مرکزی هم به غیر از اراک که مقداری از برنامه عقب است، موفقیت‌های چشمگیری داشته است.مسکن ملی یکی از طرح‌هایی بود که دولت برای تامین خانه مورد نیاز متقاضیان پیش‌بینی کرد که در اجرای آن در استان مرکزی ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد در نظر گرفته شد و سهم اراک در مرحله اول یک هزار و ۹۲۰ واحد و در مرحله دوم هشت هزار و ۱۰۰ واحد بود و مرحله اول با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام در قالب ۲ پیمانکار در کوی کوثر اراک توسط کارگزاری بنیاد مسکن و هپکو اراک به اجرا در آمد.

در طرح اقدام ملی در اراک، هشت هزار و ۱۰۰ واحد در نظر گرفته شد که ۲ هزار و ۳۹۲ واحد از مجموع هشت هزار و ۱۱۲ واحدی نهضت ملی مسکن اراک به یک پیمانکار واگذار شد و ۶ هزار واحد این طرح نیز به ۲ قسمت تقسیم شده و عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۹۲ واحد نیز به ۲ پیمانکار دیگر واگذار شد و فراخوان برای عقدقرارداد ۲ قسمت ۸۰۰ واحدی نیز انجام شد.

سیاست‌های ساخت مسکن همواره با چالش‌های زیادی روبرو بوده است و کاهش شدید ساخت مسکن و تأخیر در تحویل، از چالش‌های عمده در حوزه سیاست‌های ساخت مسکن است.

متقاضیان مسکن کوی شهید سلیمانی اراک، کی صاحب‌خانه می‌شوند؟


در اراک به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، ساخت مسکن به دلیل کمبود زمین، با چالش مواجه شد اما با با تدبیر مسئولان و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و طرح‌های ملی، استارت ساخت و ساز در طرح اقدام ملی آغاز شد و اکنون بزرگترین طرح اقدام ملی در اراک با هشت هزار و ۱۰۰ واحد، یک هزار و ۴۲۰ واحدی کوی شهید سلیمانی و دیگر طرح‌ها در دست انجام است اما واحدهای کوی شهید سلیمانی از جمله طرح‌هایی است که از چهار سال گذشته شروع شده اما متقاضیان از عدم تحویل ناراضی هستند و با حضور در اداره کل راه و شهرسازی از مدیران راه و شهرسازی درخواست کمک برای اتمام ساخت و ساز و تحویل واحدهای خود هستند.

 

متقاضیان مسکن کوی شهید سلیمانی اراک، کی صاحب‌خانه می‌شوند؟

تکمیل و تحویل واحدهای کوی شهید سلیمانی دغدغه راه و شهرسازی استان مرکزی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با پذیرفتن کُندی پیشرفت فیزیکی در اجرای طرح اقدام ملی در کوی شهید سلیمانی اراک، گفت: تحویل این واحدها دغدغه راه و شهرسازی استان است اما تحویل کلیه واحدها تا پایان سال با عجله ممکن نیست و نباید کیفیت و استحکام را فدای مدت زمان کرد.

«عباس یوسف‌زاده » افزود:۲ برنامه برای تکمیل این واحدها در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است، که اولین دستور کار، تحویل واحدها و دیگری نظارت بر عملکرد پیمانکار و تلاش حداکثر برای ساخت و ساز است.

بیش از ۲۰۰ واحد از منازل مسکونی کوی شهید سلیمانی اراک در دهه مبارک فجر امسال به متقاضیان تحویل می‌شود.

یوسف‌زاده افزود: تعداد دیگری از واحدها نیز آخر امسال در اسفندماه و شمار دیگری هم اردیبهشت و تعدادی دیگر نیز، تا آخر شهریورماه سال ۱۴۰۳ به متقاضیان تحویل می‌شود.

وی درباره جریمه پیمانکار در تحویل به موقع واحدهای مسکونی ادامه داد: ۲ هفته آینده این موضوع مشخص و به متقاضیان اعلام می‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: قیمت نهایی هر واحد نیز از جمله مطالبه متقاضیان از این اداره کل است که این قیمت با حدود ۱۰ درصد انحراف اعلام و به استناد آن، با متقاضیان اولویت‌دار، قرارداد بسته می‌شود.

یوسف‌زاده افزود: متقاضیان کوی سردارسلیمانی اراک، از طریق کانال ایجاد شده توسط اداره کل نسبت به معرفی چهار نماینده به منظور اطلاع از فرآیند قیمت گذاری و نحوه محاسبه تاخیرات مجاز و غیر مجاز پیمانکاران اقدام خواهد نمود.

متقاضیان مسکن کوی شهید سلیمانی اراک، کی صاحب‌خانه می‌شوند؟

پیشرفت فیزیکی پایین پروژه بعد از گذشت چهار سال

یکی از متقاضیان در ۳۸۴ واحدی کوی شهید سلیمانی اراک به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه مسکونی ما با گذشت چهار سال ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این میزان قابل قبول نیست.

احمد میرزایی افزود: در ابتدا اعلام شد برای ساخت این واحدها ۱۰۰ میلیون تومان آورده و ۱۵۰ میلیون هم تسهیلات بانکی و نیز واحدها یک ساله تحویل می‌شود اما اکنون با گذشت چهار سال نه تنها از تحویل خبری نیست بلکه با افزایش قیمت مواجه هستیم.

وی با انتقاد از مدیران راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: می‌خواهند از متقاضیان یک میلیارد تومان بگیرند و ۵۵۰ میلیون هم تسهیلات بدهند که این ارقام با آزاد سازی تفاوتی ندارد و متقاضیان متضرر خواهند شد.

دیگر متقاضی با انتقاد از روند کُند اجرای پروژه گفت: ساخت و ساز در آزادسازی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در هر مترمربع است درحالی که از آغاز ساخت پروژه ما، چهار سال گذشته بود و نباید تاوان این افزایش قیمت را مردم متحمل شوند.

محمد رضایی افزود: هدف دولت از ساخت این واحدها، کمک به خانه‌دار شدن، قشر ضعیف با درآمد کم بوده اما متولیان با ایجاد موانع مختلف و برخی مسئولان با خلف وعده موجب رنجش و نارضایتی و نیز اختلاف خانوادگی متقاضیان را سبب شده‌اند.

خانمی با فروخوردن بقض در گلو گفت: ماشین، طلا و تمام پس‌انداز خود را برای خانه دار شدن هزینه کرده‌ایم و در این چهار سال به سختی زندگی کردیم و با سه فرزند، همچنان مستاجر هستم اما تا کی این روند ادامه دارد به داد ما برسید و تکلیف ما را روشن کنید.

جوانی از بین متقاضیان به خبرنگار ایرنا گفت: طی چند نوبت برای تعیین تکلیف در اداره کل راه و شهرسازی تجمع داشته‌ایم اما آنان وعده شامل بستن قرارداد با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تشکیل گروه در فضای مجازی و تعیین نماینده داده‌اند.

وی افزود: با گذشت چهار سال هنوز قیمت ساخت در هر مترمربع نامشخص است و از انعقاد قرارداد با متقاضیان خودداری می‌شود که موجب شده تا متقاضیان شاکی از عملکرد پیمانکار باشند.

وی تاکید کرد: پیمانکار این پروژه، شرکت توسعه گستر عمران ستاد فرمان امام است و انتظار است این پیمانکار با توجه به جایگاهی که ستاد فرمان امام دارد در روند تکمیل و تحویل واحدها اقدام جدی‌تری داشته باشد.

۱۴۱ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن در استان مرکزی ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۰ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط شناسایی شدند.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟