• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

۱۷۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان ساخته شد

منصور بیجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیستان و بلوچستان با داشتن ۵۵ شهر، ۲۶ شهرستان و هفت هزار و ۳۳۲ آبادی به عنوان پهناورترین استان کشور مطرح است.
وی دلیل فاصله سیستان و بلوچستان با شاخص های توسعه کشوری را علاوه بر عقب ماندگی‌های تاریخی برخی قوانین دانست و افزود: قانون ارزش افزوده و بازنگری سال ۱۴۰۰ آن، پرداخت مالیات توسط بنگاه‌های اقتصادی که مصرف ۹۰ درصدی این مالیات در محل استقرار بنگاه‌های اقتصادی است در حالی که استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی و لرستان فاقد بنگاه های اقتصادی کلان هستند.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصریح کرد: در قانون حمایت از جوانی جمعیت نرخ باروری ۲.۵ است که ۲۰ شهرستان استان به دلیل بالا بودن نرخ باروری از مزایای این قانون محروم هستند.در حالی که جمعیت به دلایل پدافندی‌ باید در شرق کشور دارای رشد بیشتری باشد.
وی تاکید کرد: اگر به قوانین کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم اعتقاد داشته باشیم مطمئنا موفق خواهیم شد.
بیجار گفت: کنترل مداوم پروژه ها، رصد کارها از مرحله معرفی متقاضیان، غربالگری و شیوه اجرا در دستور کار مسوولان استانی قرار دارد.
وی ادامه داد: با توجه به سرانه درآمد پایین استان سیستان و بلوچستان یکی از اولویت‌ها موضوع کاهش قیمت ساخت مسکن بود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به موضوعاتی که می‌تواند هزینه‌های ساخت را افزایش دهد، تصریح کرد: در کمترین زمان ممکن مجوزهای لازم صادر و تخفیف پرداخت هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی که برای نمونه در قانون برای شهرداری‌ها ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده ولی در استان با توجه به اینکه کمترین درآمد را شهرداری‌های داشتند، حدود ۵۰ درصد به متقاضیان داده شد.
وی تصریح کرد: ۲۶۴ تعاونی ساخت مسکن در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با معیارهایی مانند سابقه ارائه خدمات و نداشتن پرونده حقوقی یا بدهی و خوشنامی؛ ۵۰ تعاونی انتخاب شدند.
بیجار افزود: تاکنون بیش از ۲۰ هزار واحد پروانه ساختمانی در حوزه شهری در سیستان و بلوچستان صادر شده است.
وی به مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: ساخت ۲۳ هزار واحد در سیستان و بلوچستان شروع شده که بیش از ۹ هزار واحد آن به اتمام رسیده است.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مسکن، محرک بخش‌های مختلف اقتصادی است با توجه به رونق ساخت مسکن در استان بیش از ۴۵ هزار و ۸۵۰ نفر در رشته‌های مختلف مشغول بکار شدند.
وی ظرفیت‌های ایجاد شده در ساخت مسکن، گردش مالی ایجاد شده، معرفی بیش از ۳۷ هزار واحد، پیگیری پای کار آمدن بانک‌ها برای پرداخت وام و فعالیت تعاونی های ساخت مسکن‌ در سیستان و بلوچستان را بسیار مناسب ارزیابی کرد.
بیجار با اشاره به تجربه‌ ساخت مسکن مهر گفت: تاسیسات زیربنایی و روبنایی و آماده سازی را مورد توجه قرار دادیم و در آرمانشهر بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ واحد با زیرساخت‌هایی شامل آسفالت، پیاده رو، مدارس، پاسگاه‌ها و مراکز درمانی تحویل مردم شده است.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از مهاجرت افراد از روستاها و شهرهای کوچک با دستور استاندار و تفویض اختیاری که به شورای مسکن استانی انجام شده پروژه‌ واگذاری زمین‌های یک‌هزار متری شروع شده است.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه از لحاظ‌ ساختار اجتماعی و فرهنگی و روابط اجتماعی واحدهای آپارتمانی کمترین متقاضی را دارند، گفت: به همین دلیل بیشتر ظرفیت برای ساخت مسکن ویلایی مورد استفاده قرار گرفت و تا الان بیش از ۱۱ هزار واحد را به مردم تحویل دادیم بیش از ۲۰ هزار واحد زمین یک‌هزار متری هم در روستاها آماده کردیم که به مردم تحویل بدهیم.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟