• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

فروش متری مسکن در انتظار چراغ سبز بورس

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از اجرای طرح «کلید به کلید» با هدف احیای بافت فرسوده تهران خبر داد. او همچنین اعلام کرد که فروش متری مسکن در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس اجرایی خواهد شد. 

سید مهدی هدایت دیروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های مسکن شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: شورای شهر تهران مصوبه‌ای تحت عنوان «کلید به کلید» را تصویب کرده است که براساس آن خانوارهایی که در بافت فرسوده خانه دارند، می‌توانند با مشارکت سازندگان یا خود شهرداری در پروژه‌های مسکن‌سازی با هدف احیای بافت فرسوده مشارکت کنند، به نحوی که یک واحد مسکونی به این خانوارها تحویل داده خواهد شد و یک طبقه تراکم تشویقی نیز برای ترغیب سازندگان به مشارکت در ساخت‌وساز در بافت فرسوده در نظر گرفته می‌شود.

  وی با تاکید بر اینکه اولویت اجرای طرح کلید به کلید با افرادی است که در محلات واقع در بافت فرسوده ساکن هستند، عنوان کرد: تاکنون ٣٠٠ خانوار در سطح شهر تهران برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.  هدایت با بیان اینکه در همین رابطه ۲ پروژه مسکونی در منطقه ۱۵ تهران تعریف شده است، اظهار کرد: منطقه ۱۵ یکی از اهداف طرح‌های بازآفرینی شهر تهران است که ٢ پروژه مسکن توسط شهرداری تهران در این منطقه تعریف شده است که تا ۱۸ ماه آینده تکمیل خواهد شد.

  مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: شهرداری تهران در نظر دارد با ارایه مشوق‌ها و با کمک دولت، از مشارکت سازندگان و خود ساکنان بافت‌های فرسوده برای احیای این بافت‌ها استفاده کند، اما با توجه به اینکه همه ساکنان این مناطق توانایی مالی مشارکت در پروژه‌های مسکن‌سازی را ندارند، شهرداری تهران راسا با مشارکت پیمانکاران برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی هدف طرح‌های بازآفرینی شهری وارد میدان شده است. 

   از فروش متری مسکن چه خبر؟

 هدایت همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آخرین وضعیت فروش متری مسکن در شهر تهران نیز گفت: در این زمینه ما منتظر صدور اوراق سلف اسلامی هستیم و به محض اینکه مجوزهای لازم از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس داده شود، این طرح به صورت پایلوت عملیاتی و اجرا خواهد شد.  به گزارش «تعادل»، فروش متری مسکن که قرار است در بازار سهام عملیاتی شود، طرحی جز «پیش‌فروش» متری واحدهای در دست احداث متعلق به شهرداری تهران نیست.

در واقع، شهرداری تهران با در اختیار داشتن زمین شهری، قدرت صدور پروانه‌های ساختمانی و همچنین امکان استفاده از وام 600 میلیون تومانی ساخت برای هر واحد مسکونی در چهارچوب طرح نهضت ملی مسکن، تمایل دارد، در آینده نزدیک بخشی از منابع ریالی مورد نیاز برای تامین هزینه مصالح ساختمانی و پرداخت دستمزد کارگران و مهندسان پروژه‌های خود را از طریق «پیش‌فروش» متری واحدهای در دست ساخت یادشده تامین کند.

در پایان عملیات احداث این واحدهای ساختمانی، شهروندانی که از طریق بازار سرمایه توانسته‌اند چند متر مسکن «پیش خرید» کنند، در اولویت واگذاری واحدهای مسکونی قرار خواهند داشت و می‌توانند با پرداخت مابقی قیمت یک واحد، به نرخ روز، مالک آن شوند. به‌طور مثال، اگر شهروندی تا پیش از پایان عملیات احداث ساختمان‌های شهرداری (یعنی تا حدود 3 سال دیگر) 10 متر واحد مسکونی خریداری کرده است و یک واحد 50 متری آماده فروش است، می‌تواند با پرداخت قیمت 40 متر، صاحب آن خانه 50 متری شود.

اگر چه طرح «پیش‌فروش» متری مسکن تا قبل از سال 1397 و پیش از آغاز نوسان‌های شدید قیمت مسکن و تورم می‌توانست برای مستاجران و به ویژه برای زوج‌های جوان راهگشا باشد، اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد به نظر نمی‌رسد، جمعیت قابل توجهی از شهروندان عادی به اندازه‌ای تمکن مالی داشته باشند تا در این طرح مشارکت کنند.

از این رو، بیم آن می‌رود که همچون پروژه مسکن مهر شهر پردیس، گروهی از دلالان روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در این شرایط، این پروژه اگر نفعی برای شهروندان عادی نداشته باشد، برای دلالان و شهرداری تهران دارای منفعت است. چه آنکه شهرداری تهران می‌تواند با دستیابی به منابع پولی جدید، بخشی از مشکلات مالی خود را حل کند و همچنین از محل ساخت و ساز، سودی نیز به دست آورد. چه آنکه تا سه سال آینده (البته استاندارد تحویل واحدهای مسکونی 18 تا 24 ماه است نه36 ماه) به اندازی تورم به قیمت این واحدها خواهد خورد که سودهای کلانی را نصیب شهرداری بکند.

   ساخت ۱۸۰ هزار واحد در «طرح تامین مسکن» 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین از برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در قالب «طرح تامین مسکن» در سطح پایتخت خبر داد و گفت: در دوره کنونی مدیریت شهری تهران ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی و عرصه‌های ناکارآمد و بلااستفاده در قالب ۲۶ طرح بازآفرینی شهری تعیین تکلیف شده‌اند.

به گزارش ایلنا، آذرماه سال گذشته بود که شهرداری تهران و بنیاد مسکن برای ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در پایتخت با یکدیگر تفاهم کردند و بر این اساس قرار شد که با مشارکت بخش خصوصی و عموم مردم، این تعداد واحد مسکونی برای جبران کمبود مسکن در پایتخت در محله‌هایی مانند سوهانک، کاشانک، ولنجک، قیطریه، ارم، اندیشه، سازمان برنامه جنوبی، هرندی، اسدی، دولاب، مشیریه، نوروزآباد، زندیه، شادآباد، فردوس، شهید رجایی، ولیعصر (عج) شمالی، خانی‌آباد نو، شهرک علایین، بهشتی، جوانمرد قصاب، دولت‌آباد، ورد‌آورد، قائم و هوانیروز ساخته شود. 

شهرداری تهران البته تفاهم‌نامه‌های دیگری را نیز در قالب «طرح تامین مسکن» ‌برای احداث واحدهای مسکونی گوناگون در سطح پایتخت با نهادهایی مانند شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، نیروی هوایی ارتش، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان ملی زمین و مسکن، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، بنیاد شهید، بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تعاونی مسکن کشتیرانی، تعاونی علوم و فنون هوایی و نهادهای نظامی مختلف به امضا رسانده است. 

براساس اظهارات مسوولان، شهرداری تهران با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن و انعقاد مجموعا ۳۸ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف در قالب طرح تامین مسکن، به دنبال بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آسیب‌پذیر، احیای بافت‌های فرسوده، کمک به کاهش نوسانات شدید قیمت مسکن، جبران کمبود واحدهای مسکونی در سطح شهر تهران، خروج صنعت ساختمان از رکود، جلب سرمایه‌گذاران به این صنعت و کمک به مصرف‌کنندگان برای خرید مسکن با قیمت متعادل است. در این میان باید توجه داشت که اگرچه وظیفه قانونی شهرداری احداث مسکن نیست، اما مدیریت شهری می‌تواند در صدور مجوزهای مربوطه نقش تسهیل‌گری را ایفا کند و برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس مسکن، زمین اختصاص دهد. 

در همین رابطه هدایت گفت: از میان، طرح احداث ۱۸۰ هزار واحد مسکونی که در دستور کار قرار گرفته، ۳۰ هزار واحد از واحدهای مسکونی تعریف‌شده در قرارگاه جهادی مسکن توسط شهرداری تهران و از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران ساخته می‌شود و سایر واحدها یعنی حدود ۱۵۰ هزار واحد نیز توسط نهادهای مختلف و البته با مشارکت بخش خصوصی و همچنین توسط خود شهروندان احداث خواهد شد. 

   ساخت واحدهای 35 متری

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره متراژ واحدهای مسکونی در طرح تامین مسکن نیز توضیح داد: در طرح تامین مسکن، براساس طرح جامع تهران، حداقل زیربنای واحد مسکونی ۳۵ مترمربع است، اما حداکثری برای آن تعیین نشده است. البته برای افزایش استطاعت‌پذیری واحدهای مسکونی ساخته‌شده در این طرح به مشارکت‌‌کنندگان توصیه شده است که مساحت واحدها به‌طور میانگین ۷۵ مترمربع پیش‌بینی شود. 

وی همچنین در پاسخ به اینکه طرح تامین مسکن در کدام مناطق شهر تهران اجرا خواهد شد، اظهار داشت: طرح تامین مسکن مربوط به کل شهر است و با اولویت بافت‌های فرسوده و اراضی و عرصه‌های ناکارآمد که عموما در نیمه جنوبی شهر، به‌ویژه در مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۱ قرار دارند، پیش می‌رود. 

   ۵۰  درصد بافت‌های فرسوده تهران  نوسازی شد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه براساس آمارهای شهرداری تاکنون ۵۰ درصد بافت‌های فرسوده پایتخت نوسازی شده است، از برنامه مدیریت شهری تهران برای اجرای کلان‌پروژه ایجاد مسیر گردشگری در پایتخت از باغ‌های کن تا شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ خبر داد. هدایت افزود: چنانچه دولت با شهرداری‌ها در سطح کشور همکاری داشته باشد و سقف تسهیلات بافت‌های فرسوده را افزایش دهد، شهرداری‌ها می‌توانند فرآیند نوسازی و ساخت مسکن را در شهرها تسهیل کنند و این مساله می‌تواند به احیای بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف از جمله سطح شهر تهران کمک شایانی داشته باشد. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به افزایش شاخص‌های تعریف شده برای طرح‌های باز‌آفرینی در سطح شهر تهران اظهار کرد: در گذشته ۳ شاخص در حوزه بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر این تعداد به ۲۷ شاخص رسیده است و بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طی یک ماه آینده محدوده‌های جدید بازآفرینی ابلاغ خواهد شد. او با بیان اینکه ما مکلف هستیم که در سال جاری ۳ درصد از بافت‌های فرسوده تهران را نوسازی کنیم، گفت: سال گذشته ۱.۹ از بافت‌های فرسوده نوسازی شد و امسال بنابر مصوبه شورا سازمان نوسازی شهر تهران مکلف به نوسازی ۳ درصد در این حوزه شده است که تا به امروز نیز تعداد پروانه‌های صادرشده در این بافت‌ها قابل قبول است.

هدایت در خصوص افزایش آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده تهران نیز گفت: طی ۴ ماه گذشته از سال ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های صادرشده در بافت فرسوده سه تا چهار برابر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟