• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

خبر اختصاصی کادسا/ تحلیل اقتصادی بازار در مردادماه 1402

به گزارش مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در مصاحبه با آقای دکترطاهری امیری استاد دانشگاه و پژوهشگر برجسته در حوزه ی مدیریت صنعت مسکن و ساختمان به بررسی پارامترها و معیارهای اقتصادی و تحلیل بازار در مرداد ماه سال 1402 پرداخته شده است. شما میتوانید جهت مشاهده اخبار، اطلاعیه ها و تحلیل های اقتصادی فعالان حوزه صنعت مسکن و ساختمان به وبسایت این مرکز به نشانی https://kadsa.ir مراجعه نمایید.

مطابق نتایج بدست آمده از گزارشات پولی-بانکی در سال 1401 مشخص است که حجم نقدینگی موجود در کشور در پایان سال 1401 به عدد 63376.8 هزار میلیارد ریال رسیده است، که نسبت به پایان سال 1400 به میزان 31.9 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین پایه پولی در پایان سال 1401 نسبت به سال 1400 رشدی معادل 42.4 درصد داشته است. که این نتایج نشان می دهد که با وجود اینکه روند رشد نقدینگی در کشور روندی کاهشی را دنبال میکند (به طوریکه میزان رشد نقدینگی از 40 درصد به 31.9 درصد رسیده است)، پایه پولی یا همان پول پرقدرت روندی به شدت افزایشی گرفته است که مهمترین دلیل آن بدهی بانکهای تجاری بوده که با قرض گرفتن بانکها از بانک مرکزی این بدهی ها پر داخت شده است و منجر به رشد شدید پایه پولی یا همان پول پرقدرت در جامعه شده است. با افزایش شدید پایه پولی، نقدینگی نیز با یک فاصله زمانی تحت تاثیر قرار گرفته و رشد می¬یابد که در نهایت منجر به ایجاد تورم بیشتر در جامعه میگردد.

علاوه بر موارد ذکر شده روند رشد پول و شبه پول نسبت به سال گذشته به گونه ای بوده است که میزان رشد پول 3 برابر میزان رشد شبه پول بوده است به گونه ای که میزان پول نسبت به سال گذشته 66 درصد و میزان شبه پول نسبت به سال گذشته به میزان 22 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین با توجه به جدول بالا نسبت پول به شبه پول از میزان 0.245 در ماه فروردین به 0.346 در ماه اسفند رسیده است و تقریبا در هر ماه روندی افزایشی را طی کرده است. این امر نشان دهنده وجود انتظارات تورمی بسیار بالا توسط افراد جامعه می باشد به نحوی که نسبت پول به نقدینگی با میزان 0.257 در پایان سال 1401 رکود 10 ساله خود را شکشته است و بالاترین میزان خود در سالهای اخیر رسیده است. با وجود همه این آمارها در 6 ماه اول سال 1402 بازارها در رکودی عمیق فرو رفته که بیشتر تحت تاثیر اخبارهای مثبت پمپاژ شده توسطدولت این اتفاق افتاده است، بنابراین با وجود آمارهای بالا کوچکترین شوک وارده میتواند منجر به تورم های شدید و افزایش قیمت ارز گرددکه این امر با توجه به کسری بودجه شدید دولت در سال 1402، در 6 ماهه دوم سال 1402بسیار محتمل میباشد. عامل اصلی که میتواند منجر به شوک بازارها در سال 1402گردد گرانی بنزین میباشد. به طور معمول گرانی سه کالا شامل لبنیات، نان و بنزین با یک توالی به صورت پشت هم میتواند ایجاد شوک در بازارها را تقویت نماید که در 6 ماهه اول سال 1402لبنیات افزایش پیدا کرده و نان نیز در 15 استان کشور افزایش قیمت یافته است، بنابراین بعد از افزایش قیمت نان اگر نوبت به افزایش قیمت بنزین برسد با افزایش قیمت بنزین شوک شدیدی به بازارها وارد شده و میتواند افزایش قیمتهایی را با خود به همراه داشته باشد و موج تورمی دیگری را ایجاد نماید.

 

تحلیل توسط:

محمدجواد طاهری امیری

دکترای تخصصی عمران-مهندسی و مدیریت ساخت

(DBA) دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار 

 

از تیم "مدیریت سرمایه گذاری مازندران" نیز که ما را در تهیه این خبر یاری دادند، تشکر بعمل می آید.

 

 

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟