• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

ددر گفتگو با ایرج رهبر بررسی کرد: جایگاه صنعت در ساخت مسکن / روش ساخت و ساز در ایران سنتی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نیاز کشور به ساخت و ساز و کند بودن روش سنتی برای پیشبرد ساختمان ابتدا باعث شد مسئله ساخت و ساز صنعتی در ایران مطرح شود.

روشی که در برخی کشورها تا حد زیادی پیشرفت داشته و این صنعت را با تغییر و تحول مواجه کرده است، اما در ایران غالب روش ساخت همان روش سنتی است. مشکلات کشور برای به کارگیری روش صنعتی برای ساخت و ساز چیست و اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

صنعتی‌سازی در ایران

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «ساخت و ساز صنعتی در سال‌های قبل از انقلاب نیز در مواردی وجود داشت؛ مانند شهرک اکباتان و شهرک واوان. وقفه‌ای 30 تا 40 ساله برای آن ایجاد شد و از حدود 15 سال پیش در حدی امکانات آن وجود داشت و شروع به صنعتی‌سازی کردیم.»

او ادامه داد: «اکنون هفت روش صنعتی در ایران وجود دارد و از آنها استفاده هم شده است، مانند سیستم‌های تونلی که در پردیس به کار برده شده است.»

ساخت با پرینترهای سه‌بعدی

رهبر همچنین بیان کرد:«مسئله دیگری که اکنون در ایران رایج شده و در کشورهای دیگر نیز وجود دارد ساخت با پرینترهای سه‌بعدی است که در نمایشگاه اخیر نیز یکی از سازنده‌های ما قراردادی را برای خرید چند دستگاه امضا کرد.»

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور ادامه داد: «اگر از صنعتی‌سازها در ایران حمایت شود این نوع ساختمان‌سازی می‌تواند پیشرفت کند و از نسل سومی که در آن قرار داریم می‌توانیم ارتقا پیدا کنیم. برخی کشورها اکنون در نسل هفتم هستند.»

صنعتی‌سازی در کدام بخش پررنگ‌تر است؟

رهبر در مورد نقش غالب روش صنعتی در ایران توضیح داد: « صنعتی‌سازی در سازه و اسکلت‌ها پررنگ‌تر است و عمده کارها در صنعت ساختمان این است که سازه را به روش صنعتی انجام دهیم، ولی به طور کامل هنگامی است که جزئیات را هم به روش صنعتی پیش ببریم. برای مثال سرویس بهداشتی را به طور آماده در ساختمان جای‌گذاری کنیم.»

او همچنین در خصوص مراحل کنونی صنعتی‌سازی در کشور گفت: « اکنون ساخت و ساز در ایران تقریبا در مرحله نیمه صنعتی قرار دارد، ولی برخی موارد به صورت سنتی ساخته می‌شود و بسیار محدود توسط انبوه‌سازان در ساخت و سازهای انبوه به روش صنعتی هم انجام می‌شود.»

رهبر بیان کرد: «با توجه به کمبود مسکن در کشور، این مسئله که واحدهای مسکونی باید به سرعت ساخته شوند و مسئله زمان بسیار مهم است، لازم است به سمت و سوی صنعتی شدن پیش برویم. ولی بخش خصوصی در این حوزه به حمایت دولت نیاز دارد. حمایت‌هایی مانند تسهیل ورود ماشین‌آلات و ارائه وام‌های بانکی در این زمینه، همچنین مسائل دانش‌بنیان می‌تواند به پیشرفت در این حوزه کمک کند.»

مفهوم صنعتی‌سازی ساختمان به معنای پیش‌ساخته‌سازی، پیش‌مونتاژ و کاربرد فناوری‌های نوین در فرآیند ساختمان‌سازی است .

این فرآیند در ساختمان‌‍سازی، فرآیندی است که هم کیفیت را بالا می‌برد و هم زمان ساخت و استفاده از نیروی کار را به صورت بهینه به مصرف می‌رساند. بنابراین با وضعیت کنونی ساخت وساز در ایران این روش می‌تواند در ساخت و سازهای انبوه استفاده شود و خروجی کار را با کیفیت بهتر و در زمان کوتاه‌تری تحویل دهد.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟