• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

پروژه مسکن ملی نصیرشهر فقط یک نام روی دیوار! / عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی

به گزارش رکنا، پس از گزارش های رکنا با عناوین "اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است!" و "عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی هشتگرد / پس از 2 سال فقط یک گودال؟!" که به مشکل برخی پروژه های طرح نهضت ملی مسکن هشتگرد (مهستان) در استان البرز پرداخته شد، این گزارش به مشکلات متقاضیان پروژه نصیرشهر واقع در جنوب غرب تهران در محدوده اسلام شهر و رباط کریم اختصاص یافته است.

پس از 16 سال هنوز ساخت و تحویل پروژه های مسکن مهر به اتمام نرسیده که پروژه های نیمه کاره طرح نهضت ملی مسکن نیز به آن افزوده شده است و هم اکنون به سرنوشت واحدهای ناتمام مسکن مهر دچار شده اند. واحدهایی که نه تنها فاقد زیرساخت های ضروری و مناسب همچون حمل و نقل، جاده مناسب، بیمارستان، مدرسه، امکانات رفاهی و تفریحی، کلانتری و ... است بلکه مشخص نیست حتی همان واحدهای خام بدون زیرساخت، چه زمانی به دست مردم می رسد.

پس از دو سال از زمان ثبت نام متقاضیان و واریز 40 میلیون تومان، هنوز هیچ آمار روشنی از ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر در دست نیست و مشخص نیست پروژه ها در چه مرحله ای هستند.

در شرایطی که پروژه های مسکن مهر پس از گذشت 5 دولت هنوز تکمیل نشده است، پرسش این است که پروژه های مسکن ملی پس از چند دولت دیگر آماده خواهد شد؟

آنچه مشخص است وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم نیز مانند دولت های گذشته نه تنها در عمل به شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم و طرح جهش تولید مسکن ناتوان مانده است بلکه با واگذاری برخی از پروژه ها به پیمانکاران نه چندان باسابقه به جای بخش متخصص این حوزه، بازار مسکن را انحصاری و پروژه های نهضت ملی مسکن را بی سرانجام رها کرده است. تجربه بدون نتیجه مطلوب که در خودروسازی و بازار انحصاری خودرو و تولید خودرو توسط شرکت های دولتی و خصوصی غیرمتخصص مانند زرماکارون و شیرین عسل به دست آمده ، هم اکنون در بازار مسکن هم در حال تکرار است.

به گفته متقاضیان، طرح مسکن ملی نصیرشهر، رباط کریم پس از گذشت دو سال هم اکنون به مرحله خاکبرداری رسیده است و تا امروز در رباط‌کریم و نصیرشهر حتی یک واحد از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن به مردم تحویل داده نشده است.

متقاضیان این پروژه ها می گویند مشخص نیست تا چند سال دیگر صاحبخانه می شویم و در نهایت شاید مجبور به انصراف شویم.

اخبار وعده های وزارت راه و شهرسازی از پروژه نصیرشهر

22 دی 1399: مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: برای ظرفیت 800 واحدی نصیرشهر رباط کریم تاکنون  22 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

2 آبان 1401: شهردار نصیرشهر با اشاره به تخصیص اعتبار برای نوسازی بافت فرسوده، گفت: با توجه به انتظار مشارکت شهرداری نصیرشهر در زمینه مسکن ملی از سوی استانداری تهران، ۶ هزار متر مربع زمین به پروژه مسکن ملی اختصاص دادیم. مقرر شده با تغییر کاربری مجوز ساخت ۲۵۰ واحد مسکن ملی را بگیریم که از طریق سرمایه‌گذار و مشارکت این کار انجام می‌شود و در مرحله نهایی قرار دارد.

6 شهریور 1401: در پی خبر آمادگی برای شروع عملیات اجرایی 10 هزار واحد نهضت ملی مسکن در جنوب غرب استان تهران، خلیل محبت خواه گفت: طی هفته جاری آئین شروع عملیات اجرایی احداث ۱۰ هزار واحد طرح نهضت مسکن جنوب غرب استان تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود و آمادگی خود را در این خصوص به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ای. شهرهای اسلامشهر، رباط کریم و نصیرشهر سه شهر منطقه جنوب غرب استان است که طرح مذکور در آن آغاز خواهد شد.

محبت خواه با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به عنوان کارفرما و ناظر بر روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران حاضر است،  ادامه داد: ۳۲۵۰ واحد مسکن در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در پلاک عدل آباد اسلامشهر همچنین ۵۷۰۰ واحد در زمینی به مساحت ۸۲ هکتار در شهرستان رباط کریم و ۱۰۵۰ واحد مسکن نیز در زمینی به مساحت ۳ هکتار در نصیر شهر و در مجموع ۱۴۵ هکتار زمین هایی هستند که برای طرح نهضت ملی مسکن وارد فاز جدید عملیات اجرایی خواهند شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: پیمانکاران در این سه قطعه زمین در حال تجهیز کارگاه هستند.

28 شهریور 1401: در پی ارسال پیامک واریز وجه برای 8000 هزار متقاضی نهایی نهضت ملی مسکن، خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان تائید شده طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای رباط کریم ، نصیرشهر ، اسلامشهر و پاکدشت مشخص شده اند و پیامک واریز مبلغ 40 میلیون تومانی اولیه طی هفته جاری برای آنها ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان هفته نیز ۲۰۰۰ پیامک برای متقاضیان تایید شده بعدی ارسال می شود، افزود: متقاضیان به محض دریافت پیامک واریز ۴۰ میلیون تومانی باید به نزدیکترین شعبه بانک مسکن در محل زندگی خود مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده کنند.

محبت خواه تاکید کرد: قطعا افرادی که سریعتر به بانک مراجعه کرده و مبلغ ۴۰ میلیون تومانی اولیه را واریز کنند، در پروژه شان تسریع خواهد شد. مشارکت دولت و مردم توامان در پیشبرد پروژه ها موثر است و تسهیلات بانکی نیز با توجه به پیشرفت فیزیکی به پروژه ها تزریق خواهد شد.

8 فروردین 1402: با هدف تسریع در عملیات اجرایی و تحویل فوری پروژه های مسکن و در پی بازدید دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌ های نهضت ملی مسکن استان تهران، روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران طی یک روز کامل از پروژه های مسکن ملی بازدید کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: این بازدیدها در روز گذشته از ساعت ۶ صبح در شهر جدید پرند آغاز شد و تا زمان افطار و پس از بازدید پروژه های مسکن ملی در نصیرشهر، رباط کریم ، اسلامشهر ، تهرانسر، پاکدشت و قرچک تا زمان افطار به پایان رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران هدف از این بازدیدها را مذاکره با پیمانکاران و بررسی مشکلات پیش روی پروژه ها، تسریع در فرآیندهای عملیات اجرایی و تحویل فوری پروژه ها عنوان و تصریح کرد: مهمترین اقدام سال ۱۴۰۲ در استان تهران پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن است.

محبت خواه ادامه داد: در جریان بازدیدهای میدانی مذاکرات بسیار خوبی با پیمانکاران و انبوه سازان داشتیم و موانع و مشکلات موجود مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت.

6 تیر 1402: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: مراحل اجرایی طرح یک هزار و ۲۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن نصیرشهر رباط‌کریم آغاز شده و به شهرداران تاکید می‌کنیم برای صدور پروانه های ساختمان یا گواهی پایان کار برای این طرح سریعتر عمل کنند.وی در بازدید از نهضت ملی مسکن شهر رباط کریم خاطرنشان کرد: تعدادی از این واحدهای این طرح بزرگ و فاخر آماده بهره برداری است و به زودی تحویل متقاضیان می شود.

7 تیر 1402:حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عملیات اجرایی ساخت هشت هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی جدید در اسلامشهر، رباط کریم و نصیر شهر تا آخر این ماه آغاز می‌شود و پیمانکاران این طرح نیز تعیین شده است و سر جمع حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار متر مربع برای این واحدها تأمین شده است، که در اسلامشهر دو هزار و ۷۰۰ واحد، رباط کریم پنج هزار واحد و در نصیرشهر هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود.

10 مرداد 1402: پس از دو سال از ثبت نام متقاضیان و واریز وجه، وزارت راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی آماده سازی سایت پروژه نهضت ملی مسکن نصیر شهر (اسلامشهر) خبر داد.

نهضت ملی نصیرشهر

نهضت ملی نصیرشهر

20 شهریور 1402: حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران: هم اکنون طرح های نهضت ملی مسکن در شهرهای اسلامشهر ، پاکدشت ، شهریار و رباط کریم با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد، قرچک با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد و همچنین پروژه های جدید در شهرهای اسلامشهر ، پاکدشت ، رباط کریم ، نصیرشهر با میانگین ۵ درصد (در مرحله خاکبرداری و تجهیزکارگاه) در حال اجرا است.

مخاطبان پروژه نصیرشهر رباط کریم به رکنا چه گفتند؟

یکی از متقاضیان پروژه نصیرشهر رباط کریم به رکنا گفت: از سال 99 ثبت نام کردیم. بهمن ماه سال 1401 فراخوان دادند که پول واریز کنیم اما هیچ خبری از شروع کار نیست و هیچ اطلاعاتی به ما نمی دهند.

متقاضی دیگر می گوید: 40 میلیون تومان بهمن ماه سال 1401واریز کردیم. هنوز هیچ کاری انجام نشده است. چند روز گذشته به محل پروژه رفتم اما هیچ خبری نیست.

متقاضی دیگر گفت: پیمانکار واحدهای نصیرشهر، بنیاد مسکن است. قرار است حدود هزار واحد ساخته شود که پروژه ما به نام "پروژه نصیرشهر 1" حدود 400 واحد است.

وی در ادامه گفت: من در حال حاضر مستاجر هستم و در گلستان زندگی می کنم و نمی دانم کی واحدهای ما آماده می شود.

از پروژه مسکن ملی نصیرشهر جز یک نام بر روی دیوار خبری نیست!

یکی از متقاضیان با ارسال فیلمی از وضعیت پروژه طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر، رباط کریم گفت: اینجا محل احداث نهضت ملی مسکن نصیرشهر است اما متاسفانه از پروژه هیچ خبری نیست.

وی در ادامه گفت: سال 99 ثبت نام کردیم اما از پروژه خبری نیست. فقط چند جا بر روی دیوار نوشته شده پروژه مسکن ملی اما از خود پروژه هیچ خبری نیست.

پیمانکار هنوز به تجهیز کارگاه هم نرسیده است!

این متقاضی با ارسال فیلم دیگری، بخش هایی از پروژه طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر را نشان می دهد که پیمانکار در حال گودبرداری است و در همان مکان اسکان موقتی برای کارکنان مجموعه پیمانکار در نظر گرفته شده است.

این متقاضی می گوید: این قسمت که کارگران در حال کار هستند، محل دائمی پیمانکار است که هنوز به تجهیز کارگاه هم نرسیده است.

پروژه های نصیرشهر زیر نظر بنیاد مسکن است

در حالی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران 6 شهریور 1401 گفته است که پیمانکاران در نصیر شهر در حال تجهیز کارگاه هستند که پس از یک سال، هم اکنون یکی از پروژه های نصیرشهر به مرحله تجهیز کارگاه رسیده است.

یکی از مهندسین پروژه طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر درخصوص وضعیت پروژه در فیلم زیر گفت: در حال حاضر به شرکت ما که پیمانکار این پروژه هیچ قراردادی ابلاغ نشده است و تنها به گفته مسئولین کار خود را شروع کردیم.

وی در ادامه گفت: هم اکنون در حال تجهیز کارگاه هستیم که در مرحله بتن ریزی و فونداسیون است. کار تجهیز موقت کارگاه انجام شده است و تا 10 روز دیگر کار کانکس دائمی اسکان انجام می گیرد.

مهندس پروژه نصیرشهر با بیان اینکه پروژه ها زیر نظر بنیاد مسکن انجام می شود، در ادامه گفت: این پروژه 280 واحد است. نزدیک به 320 واحد مربوط به پروژه دیگر است و قرار است شرکت دیگری انجام دهد.

وی در ادامه درخصوص مرحله ساخت پروژه تاکید کرد: حدود 7 هزار مترمربع با حجم 10 هزار مترمکعب گودبرداری انجام گرفته است.

حتی یک بنر از پیمانکار و یک حصار هم در پروژه نصب نشده است

یکی از متقاضیان با ارسال عکس هایی از پروژه نصیرشهر به رکنا گفت: همانطور که مشاهده می کنید پروژه در مرحله خاکبرداری و گودبرداری است و هنوز حتی هیچ چیزی به پیمانکار ابلاغ نشده است و پیمانکار خودش به کار مشغول شده است.

وی در آخر با بیان اینکه پروژه بعد از دو سال هیچ پیشرفتی نداشته است، گفت: طبق تصاویری که می بینید حتی یک حصار و حتی یک بنر از پیمانکار هم در محل ساخت پروژه نیست. تنها یک عده کارگر مشغول کار هستند.

تصاویری از وضعیت پروژه طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر، رباط کریم پس از دو سال:

وضعیت طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر، رباط کریم

 

وضعیت طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر، رباط کریم

 

وضعیت طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر، رباط کریم

 

وضعیت طرح نهضت ملی مسکن نصیرشهر، رباط کریم

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟