• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

به بهانه روز جهانی اسکان سالمندان؛ ساز و کار تامین مسکن برای سالمندان به چه شکل است؟

حسن شرفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در کشور ما مشکل مسکن برای سالمندان چندان پر رنگ نیست چراکه بر خلاف کشورهای غربی، ما سالمندان فاقد مسکن بلاتکلیف در خیابان نداریم و سالمندان اگر هم مجهول الهویه باشند توسط بهزیستی به مراکز نگهداری انتقال می‌یابند و هزینه‌ نگهداری و درمان آنان را نیز دولت پرداخت می‌کند. 

وی افزود: مگر اینکه سالمند دارای معلولیت بوده و خانواده هم داشته باشد که در این صورت جزو همان گروه اول، یعنی معلولین طبقه بندی شده و مشمول مشکل مسکن معلولین خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: به هر حال، در مورد افراد دارای معلولیت، مشکل مسکن از سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و با وجود هزاران واحد مسکونی که در سطح کشور برای افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان ساخته و تحویل آن‌ها شده، هنوز هم هزاران معلول و خانواده‌هایشان در کشور هستند که مشکل مسکن دارند.

شرفی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از این خانواده‌ها نیز در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند و غالبا هم در روستاها و در منازل مسکونی قدیمی یا غیر ایمن اقامت دارند. بهزیستی برای مسکن خانواده‌های دارای عضو معلول، برنامه‌های متنوعی در سال‌های گذشته اجرا کرده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به افزایش تعداد معلولین تحت پوشش به دلایل مختلف، تلاش‌های بهزیستی و نهادهای یاری‌گر در این زمینه کمرنگ جلوه می‌کند در حالی که بهزیستی با یاری خیرین مسکن‌ساز، آستان قدس رضوی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سپاه، قرارگاه خاتم الانبیا و دیگر نهادهای حاکمیتی، خدمات بسیار شایان توجهی در این زمینه انجام داده و صدها خانواده در ۱۰ سال گذشته از قبل این همکاری‌ها و همیاری‌ها، صاحب خانه و کاشانه شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: به هر حال، موضوع مسکن، همچنان دغدغه‌ خاطر تعدادی از اعضای جامعه‌ی هدف بهزیستی است و علاوه بر معلولین، گروه‌های دیگری از این خانواده نیز مشمول خدمات مسکن بهزیستی شده‌اند.

وی تصریح کرد: با وجود کمک‌های خیرین و خدمات نهادهای حاکمیتی، هنوز معلولین زیادی هستند که فاقد مسکن بوده و اگر مقرر شود که برنامه‌ ترخیص افراد دارای معلولیت از مراکز شبانه‌رروزی به اجرا برسد، تعدادی از افراد دارای معلولیت نیز از مراکز ترخیص می‌شوند تا زندگی مستقل پیشه کنند و قطعا نیاز به مسکن و حمایت‌های دولت دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: بنابراین، اعتبارات دولتی با توجه به نیازهای متنوع جامعه‌ هدف و نیز اوضاع اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان که وضعیت شکاف اقتصادی طبقات را بدتر از گذشته کرده و فقر ظالمانه‌ای را به اقشار فرودست تحمیل کرده، کفایت نمی‌کند و باید همت خیرین و نیکوکاران یبش از گذشته شود.

وی اظهار کرد: البته در برنامه دولت سیزدهم که ساخت یک میلیون مسکن در سال اعلام شده، قطعا افراد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی، نیز از این واحدهای مسکونی بی‌بهره نخواهند ماند و از اولویت‌های واگذاری مسکن خواهند بود.

شرفی با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۱۳۹۵  تعداد ۷۵ هزار و ۲۵ نفر بالای ۶۰ سال در اسان زندگی می‌کنند، افزود: دو خانه حمایتی سالمندان در استان داریم که یک خانه در شهرستان سرایان و یک خانه در شهرستان بشرویه بوده که جمعا ۷ نفر در این خانه‌ها مقیم هستند.

وی با تاکید بر احترام به سالمند، همراهی آنان به هنگام صحبت کردن و برقراری ارتباط، داشتن صبر در مقابل سوالات آنها، نشان دادن مهربانی در هنگام برخود با آن‌ها، واکنش‌های مناسب به رفتارهای بد سالمند، تصریح کرد: خانه‌های حمایتی سالمندان خانه‌هایی هستند که سالمندان بی سرپرست و یا فاقد سرپرست موثر، اما از لحاظ جسمانی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره در آن نگهداری می‌شوند.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟