• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

اراضی لیل‌آباد، ظرفیتی برای حل چالش‌های مسکن زنجان

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی چند دهه گذشته تمام طرح های توسعه زنجان در قسمت شرقی این شهر متمرکز شده و به محدوده غرب این شهر توجه چندانی نشده بود تا اینکه در دولت سیزدهم مدیریت اجرایی استان، توسعه این منطقه را مورد توجه قرار داد.

سال گذشته محدوده هزار هکتاری در غرب شهر زنجان موسوم به اراضی لیل آباد که در اختیار بنیاد مستضعفان بود، ‌برای الحاق به محدوده این شهر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان خریداری شد تا از طریق آن بخش قابل توجهی از مسائل حوزه مسکن در شهر زنجان حل شود.

به زعم مسوولان اجرایی استان، قرارگیری فرودگاه زنجان، واقع شدن منطقه ویژه اقتصادی، محدوده احداث شهرک فناوری‌های پیشرفته و محور در دست احداث شهیدان کریمی از جمله مزیت ها و امتیازهای ویژه‌ در منطقه غرب زنجان برای توسعه است و باید از این ظرفیت ها ‌برای ارزش آفرینی در منطقه غرب زنجان استفاده شود.

توسعه شهر زنجان از سمت شمال، شرق و جنوب با موانعی از جمله نبود محدوده مناسب، درجه خاک و وجود باغها مواجه است ولی منطقه غرب گزینه مناسبی برای توسعه شهری در زنجان محسوب می شود.

در این راستا در آخرین جلسه کارگروه زیربنایی استان طرح های مختلف امکان سنجی توسعه و الحاق اراضی لیل آباد به شهر زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش مشاور طرح، طبق طرح های سه گانه، ظرفیت احداث بین ۲۰ تا ۲۶ هزار واحد مسکونی در محدوده اراضی لیل آباد پیش بینی شده است.


اراضی لیل آباد به محدوده ای آباد تبدیل می شود

استاندار زنجان در این جلسه گفت: امروزه با تعداد قابل توجهی نیاز به مسکن در جامعه مواجه هستیم که همین امر به افزایش قیمت مسکن در جامعه منجر می شود و یکی از ابزارهای کنترل قیمت مسکن، افزایش عرضه است.

محسن افشارچی افزود: دولت برای بالا بردن عرضه در این حوزه باید محدوده هایی در اختیار خود داشته باشد که با الحاق محدوده های جدید مثل لیل آباد، ابزارهایی در اختیار دولتمردان برای کنترل بازار زمین و مسکن قرار می گیرد.

وی بر لزوم همراهی دستگاههای اجرایی به ویژه دستگاه های خدمات رسان در تامین زیرساخت های مورد نیاز در اراضی لیل آباد تاکید کرد و گفت: ما باید نسبت به سیاست افزایش عرضه مسکن، تدبیر کنیم که ساده‌ترین راه برای تحقق این هدف،‌ تامین زیرساخت ها در منطقه غرب زنجان به نحو مناسب است.

افشارچی با بیان اینکه با توجه به امتیازاتی که منطقه غرب زنجان دارد، این محدوده برای توسعه شهر مناسب است، گفت: حدود ۳۰ سال بعد از الحاق منطقه گلشهر به شهر زنجان، اتفاقی در این شهر نیفتاده است و اکنون با رشد جمعیت با افزایش تقاضا هم مواجهیم و لازم است متناسب با این تقاضا، ‌برنامه ریزی و اقدام کنیم.

بهره گیری از اراضی لیل آباد برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه ملاک عمل ما در توسعه شهر زنجان، رفع مشکلات مربوط به حوزه مسکن در این شهر است، گفت: بخشی از نیاز در این حوزه مربوط به تامین زمین است که با الحاق محدوده هزار هکتاری اراضی لیل آباد این گام مهم در این جهت در استان برداشته شد.

اصغر اسماعیلی افزود: با کمک مدیریت استان، اکنون سرمایه ای در اختیار داریم که با تکیه بر آن می توانیم بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه مسکن را حل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه از اراضی تازه الحاق شده لیل آباد برای تامین زمین و اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده می کنیم، گفت: با وجود این محدوده،‌ دیگر کمبود و مشکلی در تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن در زنجان نخواهیم داشت.

لزوم مراعات الزمات محیط زیستی در جانمایی واحدهای مسکونی در لیل آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه به نزدیکی اراضی لیل آباد به شهرک صنعتی اشراق اشاره کرد و گفت: لازم است فاصله گذاری استاندارد بین شهرک و منطقه مسکونی در این محدوده انجام شود تا با توسعه شهرک یا موارد دیگر، در آینده با چالش های محیط زیستی مواجه نشویم.

محمدرضا یافتیان افزود: در سند برنامه هفتم توسعه در حوزه های مختلف ماموریت های مشخصی تعیین شده است که این موضوع به عملیاتی شدن سند کمک زیادی می کند و در حوزه محیط زیست نیز ساماندهی صنایع ناسازگار با مراکز سکونتگاهی و پسماندهای صنعتی جزو این ماموریت هاست.

معاون هماهنگی برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در این خصوص با بیان اینکه در شهرک صنعتی اشراق زنجان ۶۸۶ واحد مستقر است که از این تعداد ۳۷۱ واحد فعالیت دارد و متاسفانه ۳۹ واحد فعال جزو واحدهای ناسازگار با مراکز سکونتگاهی قلمداد می شود.

خلیل قاسملو خاطر نشان کرد: با تدبیرها و برنامه ریزی های لازم در خصوص منطقه لیل آباد، باید از بروز دوباره مشکلات و چالش های زیست محیطی جلوگیری کنیم.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟