• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

آیا پروژه «بلدالامین» کرمان جان می‌گیرد؟

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی پروژه چهار هزار واحدی نهضت ملی مسکن بلدالامین کرمان از سال ۹۹ در سه فاز توسط پیمانکاران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد اما بلدالامین از آن دسته پروژه های بود که همواره مشکلاتی نسبت به آن مطرح می‌شد و این طرح هیچ زمان سرعت کافی را نداشت.

تا به امروز که حدود سه سال از اجرای این پروژه می گذرد، فاز نخست پروژه بلدالامین کرمان نزدیک ۱۱ درصد، فاز دوم ۱۳ درصد و فاز سوم حدود ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همین امر باعث شد که انتقادات زیادی نسبت به روند اجرای این طرح چه از سوی متقاضیان و چه متولیان وجود داشته باشد، مردم که چندین مرحله برای خانه دار شدن و اجرای این پروژه هزینه پرداخت کرده بودند اما پیشرفت چندانی را روی زمین نمی‌دیدند، چند مرحله با جمع شدن مقابل استانداری کرمان، اداره راه و شهرسازی استان و محل اجرای پروژه، خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات آنان در این طرح شدند، در این زمینه جلسات متعددی برگزار و مقرر شد که با تغییر پیمانکاران این پروژه سرعت گیرد.

رسانه ها نیز طی یکی دو سال اخیر نقدهای جدی در این زمینه مطرح کردند تا اینکه همه متولیان پای کار آمدند و قرار بود کار، سامان بهتری بگیرد.

گرچه پروژه بلدالامین کرمان با تزریق نقدینگی طی سه ماه گذشته پیشرفت هایی داشته اما مردم می‌گویند هزینه پرداختی آنان همچنان با پیشرفت فیزیکی این طرح فاصله دارد و باید در ادامه کار نیز افت ارزش پول آنان محاسبه شود.

کار به آنجا رسید که امروز (یکشنبه) مسئولان راه و شهرسازی استان و نماینده پروژه مسکن بلدالامین کرمان با همراهی بسیج رسانه به محل اجرای طرح آمدند تا با برگزاری نشستی، مصوبات اجرایی و راهکارها را برای جلوگیری از تاخیر بیش از پیش در این پروژه به کار گیرند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران و متقاضیان این پروژه باشند.

نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که از متولیان بوده در این نشست اعلام کرد که باید آورده متقاضی و بانک افزایش یابد تا عملیات اجرایی این طرح راکد نماند و در مقابل دیگر اتفاقات همچون کندی پروژه در گذشته و کاهش ارزش پول متقاضیان به صورت همزمان از سوی دستگاه های نظارتی بررسی و پیگیری شود.

کندی روند اجرایی پروژه بلدالامین کرمان

ارشادی معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در فاز یک ۲ و سه پروژه نهضت ملی مسکن بلدالامین کرمان اتفاقات خوبی افتاده است گفت: معتقدم روند کار در این پروژه کند بوده که دلایلی از سوی ستاد اجرایی برای آن وجود دارد.

آیا پروژه «بلدالامین» کرمان جان می‌گیرد؟

رفع عمده مشکلات پروژه پس از سه سال

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مدیر منطقه کرمان نیز گفت: بخش عمده مشکلات پروژه بلدالامین امروز حل شده و عملیات اجرایی این پروژه رو به حرکت است.

زنجانی با بیان اینکه این پروژه سال ۹۹ کلنگ زنی شد عنوان کرد: ابتدا سعی داشتند که نسبت به اخذ پروانه ساختمانی و انشعابات نهایت همکاری داشته باشند که متاسفانه صدور پروانه ها با تاخیر مواجه شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا روند اخذ پروانه از سال ۹۹ تاکنون تاخیر افتاد؟ افزود: صدور پروانه‌ها توسط شهرداری کرمان از روز ۲۰ شهریورماه امسال آغاز شد و هفته دوم مهرماه امسال به سرانجام رسید.
تا این لحظه هنوز فقط ۴۵ پروانه از ۱۹۷ پروانه در مراحل صدور قرار دارد و مشکلی از بابت مابقی آنها وجود ندارد.

مشکلات جدی در آب و برق/ همه باید همکاری کنند

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه با وجود اینکه پیمانکاران مشغول فعالیت هستند مشکلات جدی در تامین انشعاب آب و برق داشتیم، تصریح کرد: برای اجرای پروژه، حتی برخی انشعابات را غیرقانونی گرفتیم و این موارد دردهای ما در پروژه بلدالامین است.

وی ادامه داد: پروژه نهضت ملی مسکن نیاز به همکاری تمامی دستگاه های اجرایی دارد و اگر قرار است چهار هزار واحد و یک شهر جدید در این محدوده ساخته شود، باید همه همکاری کنند.

زنجانی بیان کرد: اداره برق می‌گوید که تامین برق پروژه بلدالامین کرمان ۲ سال زمان می برد اما باید برای اجرای این پروژه همه پای کار باشند و مجوزهای لازم را بدهند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد ۲ سال در تامین زیرساخت پروژه زمان بگذاریم که نمی شود، یادآور شد: ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) ۳۵ هزار پروژه در کشور دارد و در کرمان ۶۴ هکتار زمین خود را برای پروژه بلدالامین گذاشتیم.

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: باوجود تمامی پیگیری ها در ستاد اجرایی و راه و شهرسازی نگذاشتیم روند عملیات اجرایی پروژه متوقف شود اما کار کند بود.

وی گفت: فعالیت در این پروژه در حالی بود که هر اقدامی تا زمان اخذ پروانه ساختمانی، غیر قانونی است و اگر اتفاقی بیفتد شهرداری در کمیسیون ماده ۱۰۰ می تواند آن را پیگیری کند.

زنجانی خاطر نشان کرد: حالا تا حد ممکن کارها را انجام دادیم تا جایی که شرکت گارنو یکی از بهترین شرکت های استان به عنوان ناظر پروژه انتخاب شد.

آیا پروژه «بلدالامین» کرمان جان می‌گیرد؟

پاسخ ستاد اجرایی در خصوص افت ارزش پول مردم

وی گفت: روی اینکه ارزش پول مردم در سال ۹۹ نسبت به امروز افت داشته، صحه می گذارم اما مردم مطمئن باشند که ارزش افزوده این ملک به مراتب بیش از مسکن های مجاور شهر کرمان است.

کارگزار پروژه نهضت ملی مسکن بلدالامین کرمان تصریح کرد: براساس قانون نهضت ملی مسکن هر پرداختی از حساب متقاضی در استان و تهران رسیدگی و بر روند هزینه اعتبارات مردمی نظارت می شود اما ما هم در این زمینه مشکلی نداریم و هر شخصی بخواهد می تواند به بحث هزینه ورود کرد و آن را حسابرسی کند.

می‌خواهیم کار را پیش ببریم/ تشریح هزینه ها

زنجانی اضافه کرد: امروز پروانه ها اخذ شده و می خواهیم کار را پیش ببریم، متقاضیان ۴۰۰ میلیون ریال در ابتدا واریز کردند و معتقدند که اقدام موثری صورت نگرفته در حالی که این هزینه برای حق امتیاز و ثبت نام متقاضیان بوده است.

وی یادآور شد: اگر در مورد این پول شک و شبهه‌ای وجود دارد، افراد می توانند کارشناس رسمی بگیرند و این فرد بررسی کند تا شبهه ای نباشد.

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: در برخی فازها قنات در زیر زمین شهرک بلدالامین بود که این قنات ها طبق دستور مشاور و دستگاه نظارتی در محدوده‌های موثر پُر شده است.

وی با اشاره به روانگرایی خاک این محدوده تصریح کرد: بنا به طراحی و صلاحیت آزمایشگاه و دستگاه‌های نظارت، خاک این منطقه مقاومت اولیه نداشت و تحکیم بستر انجام شد.

وی با اشاره به تحکیم بستر تا حدود ۹ متری زیر زمین عنوان کرد: تحکیم بستر قبل از اجرای ملک برای تمامی بلوک ها انجام شده و این اقدام هزینه بر بوده است.

زنجانی افزود: رقم برآورد شده برای تحکیم بستر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد ریال در هر فاز بوده که سهم هر واحد حدود ۴۰۰ میلیون ریال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۵ تن میلگرد برای هر بلوک داریم ابراز داشت: در مجموع برای یک بلوک ۳۶ میلیارد ریال هزینه ساخت اسکلت می شود که سهم هر متقاضی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال می‌شود.

مردم برای باقی مانده پروژه باید هزینه پرداخت کنند/ کسری نقدینگی

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: باید بابت ساخت هر سقف ۷۵۰ میلیون ریال نقدینگی داشته باشیم که این مبلغ تا امروز تامین نشده است، ضمن آنکه ۱۳۵ سقف را در فاز سه مسکن بلدالامین اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه هر متقاضی باید تا امروز ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می کردند تصریح کرد: در حالی که متقاضی فاز یک و ۲ هرکدام ۸۸۰ میلیون ریال و فاز سه یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال پرداخت کردند و رییس جمهور نیز وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کردند اما هنوز در کرمان عملیاتی نشده است.

زنجانی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) بابت تاخیر پروژه بلدالامین و انجام سرعت در این پروژه اعتباری را به پروژه تزریق کردند اضافه کرد: فاز سه حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما تا این مرحله بانک فقط ۱۰ درصد تسهیلات را اعتبار پرداخت کرده و این به معنی این است که پروژه کاهش تزریق نقدینگی دارد.

وی ادامه داد: باوجود کسری بودجه و منابع نباید انتظار داشته باشیم که عملیات اجرایی همه پروژه یکسان پیش برود و نمی شود مسکن متقاضی که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آورده داشته با متقاضی ۴۰۰ میلیون ریالی یکسال پیش برود.

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: مراحل تحویل و اتمام پروژه به صورت پلکانی صورت می گیرد و در این راستا اسکلت برخی از واحدهای فاز سه تکمیل شده و اگر آورده دیگر متقاضیان یکسان باشد می توان آن را همزمان تکمیل کنیم.

زمان تحویل پروژه مسکن بلدالامین کرمان

وی در پاسخ به زمان تکمیل پروژه گفت: در این زمینه نمی توان نسبت به تورم سال آینده اطلاع داشت، ما چندماهی است که در حالت رکود قرار داریم و تمام هم و غم‌ ما اتمام حداقل اسکلت پروژه در سال جاری است.

زنجانی از مسئولان درخواست کرد: شهری که قطب تامین میلگرد و سیمان است نباید پیمانکار ما با پول مردم، این محصولات زا از استان های دیگر تهیه کند. از استان درخواست می شود که تدبیری برای تامین میلگرد داشته باشند.

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خصوص تاخیر اجرای پروژه بلدالامین نیز گفت: از این پس متقاضی باید آورده خود را بیاورد اما تا پیش از این، هر اتفاقی افتاده، از طریق مراجع مربوطه قابل پیگیری است و امروز باید این پروژه سرعت گیرد.

وی اضافه کرد: فاز یک پروژه بلدالامین کرمان تا به امروز نزدیک ۱۱ درصد، فاز دوم ۱۳ درصد و فاز سوم حدود ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این آمار در حالی است که برخی بلوک ها ۴۷ درصد پیشرفت داشته است.

تحویل یک سوم واحدها تا یک سال آینده

زنجانی عنوان کرد: به عنوان کارگزار تعهد می دهیم که با پرداخت پول از سوی بانک و مردم مشکلی در روند اجرای کار وجود نداشته باشد امیدوارم تا پاییز سال آینده، حرکت جهادی داشته باشیم و یک سوم از بلوک ها را تحویل دهیم.

وی افزود: اگر پرداختی‌ها به صورت منظم صورت گیرد، ۲ سوم دیگر را هم تحویل می دهیم اما متاسفانه تاکنون پیمانکار ۵۰۰ میلیارد ریال از ما مطالبات دارد و ستاد اجرایی نیز ۳۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده، یعنی متقاضیان مسکن بلدالامین ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه معلق دارند.

نماینده شرکت توسعه گران عمران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکید کرد: اکنون با ۲ میلیارد ریال نمی توان خانه تحویل داد و باز هم می گویم که هر اتفاقی در گذشته افتاده، قابل پیگیری است و هرکسی می تواند به این موضوع ورود و رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه طی ۲ ماه گذشته هر فاز تقریبا چهار درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیشرفت خوبی ارزیابی می‌شود افزود: اکنون نیاز به نقدینگی داریم و بانک و متقاضی بایستی حمایت کنند.

زنجانی اضافه کرد: نمی توانم قیمت تمام شده را اعلام کنم زیرا معیار براساس تعدیل است و تعدیل از سوی سازمان برنامه بودجه تاکنون اعلام نشده است.

محاسبه نرخ ساخت پروژه مسکن بلدالامین

ارشادی در خصوص هزینه ساختمان نیز گفت: ساخت هر متر آپارتمان انبوه سازی مثل بلدالامین ۱۴۴ میلیون ریال و خانه ویلایی ۱۰۵ میلیون ریال محاسبه می شود اما این هزینه برای مسکن بلدالامین ۸۱ میلیون ریال در نشست شورای مسکن استان کرمان مصوب شد.

وی با بیان اینکه این واحدها بدون آسانسور و به صورت خام ( بدون کابینت، پکیج و پمپ ها تحویل متقاضیان خواهد شد تصریح کرد: یکهزار و ۵۷۶ واحد در سه فاز نخست این پروژه وجود دارند و سه فاز بعدی یکهزار و ۴۴۰ واحد است که این واحدها با قیمت ۸۱ میلیون ریال به مناقصه گذارده می‌شود.

رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این زمینه گفت: نباید تا رسیدگی قضایی به پروژه بلدالامین، روند کار به هیچ عنوان متوقف شود.

مطالبات مردم

جمعی از متقاضیان پروژه نهضت ملی مسکن بلدالامین کرمان نیز در این نشست حضور داشتند که آنان می گویند: توقف پروژه و افتادن ارزش پول ما برای این پروژه در نظر گرفته نشده است.

عده ای دیگر از متقاضیان نیز می‌گویند: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام کارگزاری این پروژه نباشد و راه و شهرسازی خود عملیات اجرایی باقی مانده آن را برعهده بگیرد.

زنجانی کارگزار پروژه مسکن بلدالامین نیز در این زمینه گفت: هزینه کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در این پروژه صفر درصد است، چرا باعث توقف کار پروژه می شوید؟ باید به موازات انجام کار واریزی انجام دهید تا کار پیش رود.

وی با بیان اینکه با متخلفان برخورد کنید اما نگذارید بیش از این مردم با خواب پروژه متضرر شوند تاکید کرد: اگر ما باعث کاهش ارزش پول متقاضیان شدیم شکایت و تحقیق و تفحص کنید اما نگذارید کار بخوابد.

پروژه مسکن بلدالامین در حاشیه شمالی شر کرمان قرار گرفته است و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۹ در زمین‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز شد.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟