• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در استان تهران

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» از ساخت 70 هزار واحد مسکن حمایتی در استان تهران در قالب قرارداد با انبوه‌سازان خبر داد و گفت: ساخت 20 هزار واحد در شهرهای اسلامشهر، رباط کریم، شهریار و نسیم‌شهر شروع شده و تا آخر امسال 3 هزار واحد تحویل داده می‌شود.
افزایش تولید مسکن به تقاضای انباشته که در سال‌های اخیر در بازار مسکن شکل گرفته است پاسخ می‌دهد، از آغاز نهضت ملی مسکن، رشد قیمت مسکن متوقف شده و در حال حاضر قیمت در بازار کاهشی است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، قیمت مسکن در تهران برای سومین ماه متوالی کاهشی شد. دولت از ابتدای سال 1400 بر اساس قانون جهش تولید مسکن موظف است زمینه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و عرضه به بازار مسکن را فراهم کرده و از این طریق زمینه ساماندهی بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند.
بر این اساس با گذشت دو سال از فعالیت دولت، هم‌اکنون بیش از 1.7 میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است. به گفته نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، ساخت مسکن حمایتی در استان تهران نیز در قالب واگذاری زمین به‌صورت 99 ساله است، در این طرح واحدهای مسکن در قالب مسکن حمایتی ساخته می‌شود.
رهبر افزود: قرارداد ساخت 20 هزار واحد با وزارت راه و شهرسازی امضا شده و اخیراً مذاکره برای امضای قرارداد 50 هزار واحد جدید نیز انجام شده و تا یک ماه آینده نهایی می‌شود.
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، تأکید کرد: با توجه به اینکه در نهضت ملی مسکن کاهش هزینه ساخت برای اقشار هدف مورد نظر است و دولت تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته اما برخی سازمان‌ها از قانون و الزامات تبعیت نمی‌کنند. برای مثال شهرداری‌ها موظف شده‌اند در صدور پروانه و عوارض تخفیف اعمال کنند اما این الزام را اجرا نمی‌کنند.
وی افزود: فقط هزینه‌های سازمان نظام مهندسی در نهضت ملی مسکن تخفیف 50 درصدی دارد ولی سایر هزینه‌ها مانند هزینه صدور پروانه، عوارض و هزینه تأمین اجتماعی هیچ تخفیفی در نهضت ملی مسکن ندارد.
به گفته رهبر، 25 درصد هزینه عوارض به تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد. در حالی که قرار بود تخفیف در بخش‌های مختلف اعمال شود.
برای افزایش تعامل بخش خصوصی و دولت در سرعت بخشی به ساخت و ساز، اجلاس سازندگان و طراحان در تهران با هدف همفکری بین بخش خصوصی و دولتی برای حل بحران مسکن با رونمایی از طرح ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برگزار می‌شود.
چهاردهمین اجلاس سازندگان و طراحان برای پنجمین بار در تهران با هدف همفکری بین بخش خصوصی و دولتی برای حل بحران مسکن برگزار می‌شود. محوریت این اجلاس «نقش آفرینی سازندگان مناطق یک و برخوردار تهران در نهضت ملی مسکن برای آحاد جامعه» است و سازندگان برخوردار از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند.
پیش‌تر جمعی از سازندگان طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، اعلام کردند در صورتی که پروانه ساختمانی و حقوق دولتی و تسریع صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری بر اساس قانون در مدت یک هفته و تخفیف ۹۰ درصدی عوارض ساخت و ساز به آنان تعلق بگیرد بدون نیاز به اخذ تسهیلات بانکی و واگذاری زمین، ساخت 100 هزار واحد مسکونی در سراسر ایران را تقبل می‌کنند. این سازندگان در این نامه به ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی توسط هر یک از آنان اشاره کردند. این طرح در چهاردهمین اجلاس سازندگان و طراحان رونمایی می‌شود.
همچنین پویش ملی اصلاح و تسریع فرایند صدور مجوزهای ساختمانی با هدف تسریع و تسهیل فرایندهای اداری مرتبط با صدور مجوز ساختمانی از جمله پروانه، عدم خلاف و پایان کار بهره‌برداری و صدور سند تک برگ در روز اول پنجمین اجلاس سازندگان و طراحان رونمایی می‌شود.
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای ساخت و ساز بخصوص در طرح‌های حمایتی مانند نهضت ملی مسکن، آمادگی دارد، افزود: هدف ما کاهش هزینه تمام شده ساخت مسکن است. دولت در تأمین زمین، مصالح و... هزینه‌های این بخش‌ها را صفر یا کاهش داده است اما نیاز به همکاری تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها است تا مسکن با قیمتی متناسب با اقشار کم‌درآمد ساخته و عرضه شود.
به گفته رهبر، مشکل دیگر در تولید مسکن استان تهران، تأمین زمین در این منطقه است. برای تأمین زمین، تاکنون ۲ هزار هکتار به اراضی شهر‌های استان تهران الحاق شده است. در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت و ساز در حدود ۷۰۰ هکتار زمین در استان تهران آغاز شده است.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟