• info@kadsa.ir
  • 09981680500
News Photo

کابوس اجاره‌نشینی

به گزارش جهان صنعت نیوز، اجاره نشینی، خوش نشینی است؛ این گزاره‌ای است که چند سال پیش در اقتصاد ایران مصطح بود اما حالا به کابوس خانوارهای ایرانی بدل شده است. تنها کافی است که آمارهای رسمی را مرور کنیم.

نمایشگر ویدیوآنگونه که داده‌ها مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه اجاره خانه در مناطق شهری در چند ماه گذشته در محدوده حدوده ۴۰ درصد قرار داد که بالاترین میزان طی دو دهه گذشته محسوب می‌شود. همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی میانگین اجاره خانه شهر تهران در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته بیش از ۵۷ درصد افزایش یافته که حداقل از سال ۱۳۸۰ بی سابقه بوده‌است.

هر چند این اعداد و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که افزایش اجاره خانه چه فشار شدیدی را بر خانوارها وارد می‌کند اما نکته نگران کننده جای دیگری است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی میانگین بلند مدت نسبت قیمت به اجاره خانه در شهر تهران در محدوده ۱۵ واحد قرار دارد؛ به بیان دیگر میزان هزینه اجاره سالانه به طور میانگین حدود ۸ درصد قیمت یک واحد مسکونی بوده که این رقم در تابستان امسال به محدوده ۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این اعداد نشان می‌دهد که با وجود افزایش شدید، اجاره خانه از رشد قیمت مسکن در چند سال گذشته عقب افتاده‌است.

در صورتی که فرض کنیم نسبت قیمت به اجاره در شهر تهران به سطح میانگین بلندمدت خود برسد و قیمت مسکن ثابت باقی بماند،‌ میزان اجاره خانه از سطح فعلی باید حدود دو برابر افزایش پیدا کند و این می‌تواند یک فاجعه تمام عیار در اقتصاد کشور محسوب شود.

اشتراک گذاری خبر

نظر

آیا می خواهید اطلاعات بیشتری پیرامون ما دریافت کنید؟